Volvo Trucks zvyšuje bezpečnosť na klzkých zimných cestách
"Aj v prípade, že šofér takúto situáciu zvládne, môže to byť extrémne nepríjemné aj pre ostatných vodičov, ako aj pre šoféra, ak sa jeho súprava z ničoho nič dostane mimo svojej stopy na klesajúcej ceste," hovorí Mats Sabelström, špecialista na brzdy pre značku Volvo Trucks.
Kvôli minimalizovaniu rizika situácií takéhoto typu a potenciálnych nehôd, spoločnosť Volvo Trucks vyvinula systém, ktorý je známy ako Stretch Brake. Automaticky pribrzďuje príves a vyrovnáva súpravu na klzkých klesajúcich cestách.
"Okolo 15% z celkovo 30 000 vážnych nehôd na európskych cestách každoročne zahŕňa kamióny v mierne klesajúcom trende1. S efektívnym brzdovým systémom, stabilizačnými systémami a varovaniami pred kolíziou, už teraz pomáhame vodičom predísť riskantným situáciám v sťažených podmienkach. Strech Brake je ďalšou dôležitou súčasťou nášho dlhodobého úsilia o zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky a minimalizáciu počtu nehôd s účasťou nákladných automobilov," hovorí Carl Johan Almqvist, riaditeľ dopravy a bezpečnosti pre značku Volvo Trucks.
Stretch Brake je doplnkom elektronického stabilizačného programu (ESP) - je ďalším systémom, ktorý predstavila spoločnosť Volvo Trucks ako prvý výrobca nákladných automobilov na svete. Kým EPS je najviac efektívny pri vyšších rýchlostiach, Stretch Brake je funkčná len pri rýchlosti nižšej ako 40km/h. Oba systémy prispievajú k lepšej stabilite a ľahšiemu riadeniu.
„Dalo by sa povedať, že Stretch Brake je nízko-rýchlostný ESP. Keď sa súprava spúšťa klesajúcou cestou, vodič ručne aktivuje systém. Keď vodič uvoľní pedál, plynu, brzdy na prívese sú automaticky spustené v pulzovom režime po celú cestu dole z kopca, až kým sa sklon vyrovná a rýchlosť môže byť opätovne zvýšená," hovorí Mats Sabelström.
Strech Brake bola predstavená v roku 2012 na modeli Volvo FH s prívesom a v roku 2013 na nákladnom vozidle FM s prívesom. V roku 2014 bude tiež k dispozícii pre Volvo FH a FM s návesovými súpravami.
„Vodiči, ktorí testovali Stretch Brake, boli veľmi ohromení systémom. Keďže sme teraz tiež predstavili systém pre ťahač návesov, aj ďalší vodiči budú schopní zvládnuť náročné zjazdové sklony viac jednoducho a bezpečne," hovorí Carl Johan Almqvist.
Podľa Volvo Trucks výskumného tímu pre nehody, ktorý sa špecializuje na štúdium cestnej premávky, asi tak približne 60 nehodám nákladných vozidiel, ku ktorým došlo vo Švédsku len minulý rok, bolo možné predísť so Stretch Brake2.
Stretch Brake fakty
- Zvyšuje bezpečnosť na klesajúcich cestách, najmä na klzkej vozovke avzákrutách.
- Aplikuje brzdy na prívese do pulzujúceho režimu.
- Vyrovnáva plošinu, uľahčuje riadenie aznižuje riziko zalomenia jazdnej súpravy.
- Funkčný pri rýchlostiach pod 40km/h.
- Zavedená vroku 2012 na nákladných vozidlách Volvo FH avroku 2013 na nákladných vozidlách Volvo FM. Vroku 2014 bude tiež kdispozícii na ťahačoch/návesových súpravách.
1 Zdroj: CARE 2011, CARE je Európska centralizovaná databáza dopravných nehôd, ktoré majú za následok smrť alebo zranenie v celej EÚ.
2 Zdroj: STRADA 2012, STRADA je národný (švédsky) informačný systém zberu dát o úrazoch a nehodách v celom systéme cestnej dopravy. STRADA je na založená na informáciách z polície a tiež z nemocníc.
V súčasnosti je Strech Brake k dispozícii len pre severské štáty.
13. januára 2014
Kontakt pre médiá: Zuzana Hlavatá, telefón: +421 2 32662404, e-mail: zuzana.hlavata@volvo.com