Dočkáme sa tunela Višňové už o pár mesiacov? Situácia popod Strečnom je vážna.
Dočkáme sa tunela Višňové už o pár mesiacov? Situácia popod Strečnom je vážna.
Tlak na čo najskoršie otvorenie tunela Višňového je opodstatnený, najmä z dôvodu rizika pádu skál popod Strečnom. Od augusta dôjde k čiastočnej i úplnej uzávere cesty medzi Strčenom a Dubnou skalou, čo môže výrazne skomplikovať dopravu. Finálne otvorenie Višňového môže konečne zapečatiť obávaný nehodový úsek, ukončiť pravidelné zápchy a zlepšiť podnikanie v regióne.
Tunel Višňové sa začal stavať pred 26 rokmi, ešte počas vlády Vladimíra Mečiara. Nastalo niekoľko prestávok z dôvodu nedostatku peňazí, prerušených tendrov alebo technických problémov. Minister dopravy Jozef Ráž avizuje dokončenie tunela už budúci rok. Ľudia sú však po toľkých rokoch opodstatnene skeptickí.
Najprv sa otvorí pravdepodobne len jedna rúra v smere na Žilinu. Dôvodom je tektonický zlom v južnej rúre. „Aj zjednosmernenie Strečna nám stále umožní vytvoriť ochranné pásmo na padanie skál a aj nato, aby sa paralelne dali robiť sanačné práce na strečňianskom brale,“ vysvetľuje šéf rezortu dopravy. Postupne sa budú rozširovať oceľové sieťové systémy v rôznych úrovniach brala a zároveň bude prebiehať čistenie starších sieti, aby sa odťažili a zabezpečila sa ich funkčnosť.
Hrozí kolaps dopravy?
Od augusta bude úsek medzi Strečnom a Dubnou Skalou čiastočne i úplne uzavretý. Počas týždňa bude premávka riadená semaforom a cez víkend dôjde k úplnej uzávere cesty. „Cesta bude počas víkendov uzatvorená vždy od soboty od 7.00 h do nedele do 19.00 h vrátane noci zo soboty na nedeľu,“ objasnil štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma.
Strečno už dnes čelí vážnym problémom a situácia bude v auguste a septembri na hranici udržateľnosti. Úrady vyzývajú občanov, aby uprednostnili obchádzkové trasy a vlakové spoje. Počas úplnej uzávery bude nákladná doprava odklonená už v Trnave na Banskú Bystricu a následne na Donovaly. Osobné vozidlá budú presmerované cez Terchovú a Zázrivú.
Koniec obávaného úseku popod Strečnom?
Mnoho vodičov už dlhé roky desí úsek popod Strečnom, najmä z dôvodu relatívne častých dopravných nehôd. Posledný prehľad nehodových úsekov na cestách v Žilinskom kraji, ktorý vydáva Krajské riaditeľstvo policajného zboru v Žiline (KRPZ), radí úsek medzi začínajúci za Domašínskym meandrom a končiaci pred ľavotočivou zákrutou pri vjazde do železničných tunelov v smere ZA-MT za nehodový. „V úseku bolo v hodnotenom období zaznamenaných 6 dopravných nehôd pri ktorých boli 4 osoby ľahko zranené,“ informuje Gabriela Kremeňová, hovorkyňa KRPZ Žilina. Finálne otvorenie obidvoch rúr tunela Višňové môže konečne zapečatiť rizikový úsek popod Strečnom, v ktorom navyše hrozí pád skál. „Vzhľadom k tomu, že sa doprava presunie na smerovo rozdelenú diaľnicu, očakáva sa významný pokles dopravnej nehodovosti, najmä vážnych dopravných nehôd, ktoré sa vyskytujú na smerovo nerozdelených cestách,“ hovorí Eva Žgravčáková z Národnej diaľničnej spoločnosti.
Logistickým firmám tunel zrýchli dodacie lehoty, vodiči aut sú skeptickí
Cesta medzi Martinom a Žilinou by sa mala skrátiť približne o 15 minút. Sprevádzkovanie tunela Višňové umožní logistickému sektoru oveľa vyššiu spoľahlivosť a presnosť zásielok v rámci využitia cestnej dopravy. „Kvalitná infraštruktúra je pre nás dôležitým faktorom z hľadiska času aj nákladov na prepravu tovaru. Sľubované otvorenie tunela Višňové v priebehu roku 2025 významne ovplyvní plynulosť cestnej premávky na trase Košice a Žilina. V oboch regiónoch plánujeme expandovať,“ vysvetľuje Jakub Trnka, generálny riaditeľ Raben Logistics Slovakia.
Okrem dopravných nehôd je úsek popod Strečnom známi častými kolónami. „Nárast dopravy vedúci k dopravným kongesciám evidujeme pred dňom pracovného pokoja a začiatkom prázdnin v smere od Žiliny do Martina v poobedných hodinách a rovnako v posledný deň pracovného pokoja v smere od Martina do Žiliny,“ objasňuje Kremeňová. Vodič Peter jazdí z Martina do Žiliny kvôli práci už 27 rokov. „Časté ranné a poobedné zápchy ma donútili kúpiť si motorku. Dostať sa domov predovšetkým v piatok poobede je bez nej naozaj trápenie. Tesne po mojom nástupe do práce sa začala výstavba a je neuveriteľné, že po toľkých rokoch tunel stále nie je spojazdnený. To, že ministerstvo avizuje otvorenie budúci rok považujem za úsmevné,“ konštatuje.
Otvorenie Višňového pomôže podnikaniu v regióne
Dostavba Višňového môže zohrať kľúčovú rolu. Niektorí investori aktuálne zvažujú príchod do žilinského regiónu, kde prinesú nové pracovné miesta. „Aktuálne pracujeme v agentúre na 69-tich rozpracovaných projektoch, pričom niektoré z nich, v prípade, že si vyberú Slovensko, zvažujú umiestnenie svojho projektu o.i. aj v Žilinskom kraji,“ dodáva Čerešníková. „Presťahovaním sa do nových a väčších skladov budeme môcť efektívnejšie uspokojovať potreby našich odberateľov a zároveň prinesieme nové pracovné príležitosti do žilinského regiónu,“ dodáva Trnka z Raben Logistics Slovakia. Podľa hovorkyne Žilinského kraja Eve Lacovej sa rozširuje a zároveň vytvára nové pracovné miesta aj CT Park Žilina pri letisku, zaoberajúci sa projektovaním a výstavbou nehnuteľností.
Ing. Norbert Hoferica
hoferica@botticelli.sk
Botticelli