Volič Drive Mood a systém Traction Plus
Nový crossover Fiat 500X - systémy pohonu
Nový crossover Fiat 500X
Bezpečnosť
Dizajn
Exkluzívne príslušenstvo a služby Mopar®
FGA Capital pre Fiat 500X
Motory a prevodovky
Nový infotelematický systém UConnect™ LIVE
Podvozok, zavesenie kolies a riadenie
Rad (EMEA)
Výroba
Nový Fiat 500X je k dispozícii s pohonom predných aj všetkých štyroch kolies. Zvláštnosťou pohonu všetkých kolies je u nového crossoveru adaptácia odpojiteľného pohonu zadnej nápravy. Fiat 500X a Jeep® Renegade sú jediné vozidlá v segmente, ktorá takúto technológiu ponúkajú. Nový crossover takisto zahŕňa volič jazdnej dynamiky Mood Selector s troma režimami - Auto, Sport a All Weather, pričom posledný menovaný režim u verzie Cross nahrádza mód Traction.
Pohon všetkých kolies a odpojiteľný pohon zadnej nápravy
Nový Fiat 500X je ponúkaný s pohonom predných aj všetkých štyroch kolies. Prvý z pohonov je u vozidiel značky Fiat značne rozšírený, zatiaľ čo druhý je u Fiatu aj v danom segmente úplne novým riešením. Zvláštnoťou pohonu 4x4 je u nového crossoveru adaptácia odpojiteľného pohonu zadnej nápravy, ktorý umožňuje zníženie trecích strát v prevodoch vo chvíľach, kedy pohon všetkých kolies nie je potrebný, čím zaisťuje nižšiu spotrebu paliva.
Fiat 500X a Jeep® Renegade sú jediné vozidlá v segmente, ktoré takúto technológiu ponúkajú. Odpojiteľný pohon zadnej nápravy hladko prepína medzi pohonom dvoch a štyroch kolies a trvalo riadi prenos krútiaceho momentu na nápravy bez nutnosti akéhokoľvek zásahu vodiča.
Navyše systém v interakcii s elektronickou kontrolou stability ESP zabezpečuje potrebné opatrenia pre zachovanie stability vozidla a zlepšuje odozvu v prípade nedotáčavosti alebo pretáčavosti.
Pohon všetkých kolies modelu 500X je schopný preniesť na zadné kolesá až 2000 Nm, čo zaručuje optimálnu ovládateľnosť aj na vozovke s nízkou priľnavosťou. Spojka pracujúca v olejovom kúpeli využíva špecifický patentovaný algoritmus, ktorý poskytuje primeranú úroveň krútiaceho momentu v každej jazdnej situácii, a to aj na povrchu so zlou priľnavosťou, pri agresívnych rozjazdoch či športovej jazde.
Volič Drive Mood a systém Traction Plus
Nový Fiat 500X ponúka volič režimu jazdy Drive Mood Selector, ktorý ovplyvňuje nastavenie motora, bŕzd, riadenia, automatickej prevodovky a pohonu všetkých kolies. Systém ponúka celkom tri režimy nastavenia pre rôzne podmienky a stav vozovky. Systém sa aktivuje voličom s troma polohami na stredovom tuneli. K dispozícii je u všetkých verzií nového crossoveru, s výnimkou verzie 500X Pop, a ponúka špecifické funkcie v závislosti na type trakcie.
Režim Auto je určený pre ideálne správanie vozidla v každodennej prevádzke v zmysle komfortu, spotreby paliva a emisií CO2. Toho je dosiahnuté väčšou reguláciou motora a zvýšením účinku posilňovača, ako aj optimalizovaním okamihu preradenia (iba u automatickej prevodovky). To všetko vedie okrem iného aj k redukcii emisií CO2.
Režim Sport je vhodný pre dynamickú jazdu. Systém opäť zvolí zodpovedajúce ovládanie motora, činnosti elektronickej kontroly stability ESP a riadenia, vďaka čomu poskytuje oveľa priamejšiu a športovejšiu odozvu. U vozidiel s pohonom všetkých kolies systém riadi tiež nastavenie trakcie pre zvýšenie dynamiky.
Pre maximálnu bezpečnosť pri nízkej priľnavosti je určený režim All Weather, ktorý je však ponúkaný výhradne u „mestských" verzií. Tento režim využíva špecifické nastavenie motora a riadenia systému ESP pre maximalizáciu výkonu na klzkom alebo nerovnom povrchu.
U verzie Fiat 500X Cross je režim All Weather nahradený funkciou Traction, ktorá v prípade pohonu všetkých štyroch kolies urýchľuje prenos krútiaceho momentu na zadné kolesá. U verzie 500X Cross s pohonom predných kolies sa potom aktivuje systém Traction Plus, ktorý zlepšuje priľnavosť na nerovnom alebo klzkom povrchu. Proti konvenčnému pohonu všetkých kolies systém Traction Plus znižuje prevádzkové náklady a emisie, čo je zvlášť zaujímavé pri častej prevádzke v teréne.
Systém Traction Plus aktivuje hardvér systému ESP a pomocou zodpovedajúceho algoritmu ovláda brzdovú sústavu a elektronicky simuluje funkciu samozverného diferenciálu. Špecifický softvér a skutočnosť, že sila pôsobí cez bežný brzdový okruh, umožňujú viac progresívny účinok, než u bežných systémov. Aj keď je výkon porovnateľný, toto riešenie poskytuje výhodu spočívajúcu v nižšej hmotnosti.
V podmienkach zlej alebo nulovej priľnavosti riadiaca jednotka odhalí preklzávanie kolies a hydraulickému okruhu vydá pokyn pre vyvinutie brzdnej sily na koleso s nižšou priľnavosťou, čím prenesie krútiaci moment na koleso s lepšou trakciou. Táto funkcia zlepšuje ovládateľnosť, udržuje smerovú stabilitu a ovládanie a zabezpečuje najlepšiu možnú trakciu aj na nerovnom alebo zlom povrchu.
Dátum: 31.3.2015 | zoznam noviniek |