Takto sa vyrába najmodernejšie nákladné vozidlo
Túto jar uzreli svetlo sveta prvé nové sériovo vyrábané nákladné vozidlá Volvo FH, ktoré putujú zo závodu priamo k zákazníkom v celej Európe. Ako sa však vyrába najmodernejšie nákladné vozidlo? Ako sa z modernej elektroniky a iného hardvéru stane jedna dokonale funkčná jednotka a ako sa dá zaistiť najvyššia kvalita? Pridajte sa k Volvo Trucks a spolu s nami sledujte celý priebeh od prvotnej myšlienky až po hotové vozidlo. Nové Volvo FH dostalo titul nákladné vozidlo novej generácie. Jonas Nordqvist, manažér zodpovedný za produkty a ziskovosť v divízii strategického plánovania spoločnosti Volvo Trucks, objasňuje, čo to vlastne znamená. „Dalo by sa povedať, že najmodernejšie nákladné vozidlo musí spĺňať všetky podmienky zložitej rovnice. Musí uspokojiť potreby zákazníka aj spoločnosti a úspešne skombinovať moderné technológie s vlastnosťami ako kvalita, pohodlie vodiča, efektívnosť v oblasti životného prostredia a bezpečnosť,‟ vysvetľuje Jonas Nordqvist. Práca na vývoji moderného vozidla sa začína dávno predtým, ako vôbec príde do úvahy výroba. Každý aspekt procesu je od začiatku až do konca poznačený snahou o najvyššiu možnú kvalitu. Podrobná analýza zákazníkov, spoločnosti a konkurencie určí požiadavky, ktoré musí nové nákladné vozidlo splniť. Vykonáva sa tiež prieskum trhu s cieľom identifikovať, ktoré technologické inovácie možno zabudovať do nového produktu. Tieto údaje tvoria následne základ pre podrobnú špecifikáciu požiadaviek, podľa ktorých sa moderné vozidlo skonštruuje. Výroba - kľúčový faktor Po stanovení špecifikácie požiadaviek je čas na ďalšiu výzvu: premena nápadov na skutočnosť. Na úspešnú realizáciu tohto kroku je potrebné uplatniť pracovnú metódu postavenú na spolupráci rôznych zložiek, takže všetci - z oblasti dizajnu cez konštrukciu až po výrobu - budú spolupracovať už od začiatku. „Jedným z najdôležitejších parametrov pri vývoji úplne nového nákladného vozidla je, aby bolo vôbec možné postaviť ho. Môže to vyznieť ako samozrejmosť, ale je dôležité, aby bol výrobný proces ergonomický, efektívny a opakovateľný. Celé je to napokon o schopnosti zabezpečiť výrobok najvyššej kvality,‟ tvrdí Jonas Nordqvist. Skutočnosť, že sériová výroba nového Volvo FH je v plnom prúde a že prvé nákladné vozidlá sú teraz na ceste k zákazníkom, preto neznamená len začiatok niečoho nového. Znamená aj koniec dlhého procesu vývoja. Európske závody Volvo vo Švédsku, Rusku a Belgicku sa zameriavali na vývoj nového produktu v spolupráci s mechanikmi. Zároveň zdokumentovali všetko, čo je v závodoch potrebné inovovať v oblasti nových nástrojov a nových zručností. „Toto je úplne nová kabína, úplne nové nákladné vozidlo. Ani jeden komponent karosérie nie je prevzatý z predchádzajúcich modelov, čo kladie vysoké nároky na náš personál, ako aj na naše zariadenia, ktoré sú často prispôsobené na výrobu konkrétneho produktu,‟ vysvetľuje Hans Elmqvist, projektový manažér pre výrobu nového Volvo FH vo všetkých európskych závodoch spoločnosti. Nové investície do závodov Najmodernejšie nákladné vozidlo si vyžaduje najmodernejšie nástroje. Investovali sme najmä do nových lisovacích zariadení, ktoré sa používajú pri výrobe všetkých častí kabíny. „V prípade nového Volvo FH je jedinečné to, že lisujeme viacero častí v piatich krokoch. Zameriavame sa pritom na geometriu - čím viac je komponent lisovaný, tým lepšie do seba rôzne časti zapadajú, čo zlepšuje priebeh montáže kabíny,‟ vysvetľuje Hans Elmqvist. Ďalšou veľkou investíciou bolo obstaranie 56 nových robotov, ktoré pomáhajú zlepšiť efektívnosť výroby. Automatizácia tiež zaručuje, že každé jedno nákladné vozidlo poskytuje rovnako vysokú úroveň kvality. Napríklad všetky sklá vo vozidle sú teraz lepené na miesto. To prináša dve výhody: kabína je bezpečnejšia, keďže okná sú súčasťou jej konštrukcie, a výrobný proces je efektívnejší a zabezpečuje vyššiu kvalitu ako predtým. Skúšobné závody pre vývoj produktov Ďalšou významnou úlohou závodov bolo zapojiť sa do vývoja nového nákladného vozidla. Na vykonanie tejto úlohy bez narušenia prebiehajúcej výroby boli v dvoch švédskych závodoch Volvo v mestách Tuve a Umeå vytvorené skúšobné závody. Možno ich opísať ako miniatúrne repliky montážnych prevádzok skutočných výrobných závodov. Práve tu sa mohli odskúšať nové nástroje a postaviť nové vozidlá. Cieľom bolo hlavne preniesť teóriu do praxe, určiť najlepší montážny proces a zistiť, či je vôbec možné postupne skonštruovať nákladné vozidlo s pomocou nástrojov, ktoré mali technici v úmysle použiť. „Rovnako ako pri krvnom obehu v ľudskom tele sme skontrolovali každú časť vozidla, aby sme sa uistili, že všetko funguje presne tak, ako má. Prípravná výroba v skúšobnom závode je dôležitou súčasťou tohto procesu kontroly kvality,‟ pokračuje. Skúšobné závody tiež slúžia ako základ pre zvyšovanie kvalifikácie montážneho personálu na lokálnej a globálnej úrovni. V priebehu posledných pár rokov pracovali v skúšobných závodoch po boku konštruktérov nákladných vozidiel kľúčoví operátori z celého sveta, aby sa naučili, ako sa stavia nové vozidlo. Keď nadišiel čas na zavedenie montážneho procesu do bežnej výrobnej linky v švédskych závodoch, kľúčoví operátori mohli svojich kolegov zaučiť do nového procesu. Výhody sa prejavujú na globálnej úrovni. „Sme pripravení do najmenšieho detailu, najmä preto, že ide o také komplexné nákladné vozidlo. Bude pre nás však oveľa rýchlejšie rozbehnúť výrobný proces so zárukou kvality aj v ostatných závodoch. Nové Volvo FH je robené na mieru pre celý svet,‟ vraví Hans Elmqvist. Ergonomickejšia montáž Ultramoderné však nie je len samotné vozidlo a novo vyvinuté nástroje. Skúšobné závody tiež slúžili ako dôležité miesto pre rozvoj jednoduchších a ergonomickejších postupov pre zamestnancov. Napriek väčšej zložitosti samotného produktu robia práve zjednodušenia a inteligentné montážne riešenia proces konštrukcie jednoduchším. Dobrým príkladom je podvozok, ktorý je teraz namontovaný obrátene s cieľom uľahčiť prístup rôznym komponentom. „Môžem povedať s absolútnou istotou, že všetky inovácie vo výrobnom procese prinesú výhody aj zákazníkovi. Zlepšené pracovné podmienky vedú k zvýšenej kvalite produktu. Ak sa niečo dá ľahko zmontovať, neostáva veľa priestoru na chyby,‟ dodáva na záver Hans Elmqvist. Výroba nového Volvo FH Vývoj nového Volvo FH prebiehal súbežne s vývojom viacerých výrobných inovácií, ako napríklad montáž podvozku obrátene, čo poskytuje ergonomickejšiu pracovnú polohu. Okná sú prilepené na miesto a zvyšujú tak pevnosť kabíny. Celé elektrické vedenie je navyše inštalované napravo od podvozka smerom hore ku kabíne, zatiaľ čo potrubia na prúdenie vzduchu a vody sú umiestnené na ľavej strane s cieľom uľahčiť montáž. Skúšobné závody Švédske skúšobné závody v mestách Umeå a Tuve sú miniatúrnymi replikami bežnej montážnej linky. Tento prístup bol použitý pri vývoji nového Volvo FH, ako aj počas školenia personálu pred začatím sériovej výroby nového modelu. V oboch prípadoch bolo cieľom zvýšiť kvalitu konečného produktu bez narušenia bežnej sériovej výroby v závode. Vedeli ste, že... ... premena zväzku ocele na ultramoderné nákladné vozidlo trvá približne päť dní? ... pred konečnou montážou prejde kabína 350 pármi rúk? ... na nalakovanie povrchu kabíny vozidla Volvo FH je potrebných 3,8 litra laku? ... každé lisovacie zariadenie váži 25 až 30 ton? ... na postavenie ultramoderného nákladného vozidla sa používa 2790 skrutiek? ... nové Volvo FH váži medzi 7500 až 12 500 kg (v závislosti od špecifikácie)? Pozrite si, ako prebieha výroba nového Volvo FH na YouTube-link: http://tiny.cc/z7bvyw Kontakt pre médiá: Katarína Frčová, telefón: +421 2 32662404, e-mail: katarina.frcova@volvo.com