Snímače vodiča: Volvo Cars chce vyrábať autá, ktoré svojich vodičov poznajú
Autá môžu byť v budúcnosti ešte bezpečnejšie aj vďaka systémom, ktoré snímajú vodiča a rozpoznajú, či je unavený alebo nesústredený. Príkladom je technológia, ktorá sleduje, či nemá vodič zatvorené oči alebo sníma smer, ktorým sa vodič pozerá. Vďaka takýmto systémom sa bude vodič môcť viac spoliehať na svoje auto s vedomím, že keď to bude potrebovať, auto mu bude nápomocné, vysvetlil Per Landfors, technik spoločnosti Volvo Cars a projektový vedúci funkcií podporných systémov pre vodiča. Na prístrojovú dosku sa umiestni senzor, ktorý monitoruje rôzne ukazovatele, napríklad smer, ktorým sa vodič pozerá, do akej miery má otvorené oči, v akom uhle a v akej polohe má hlavu. Vďaka získaným údajom je možné vyvinúť presné bezpečnostné systémy, ktoré vyhodnotia stav vodiča a prispôsobia mu chod auta. To okrem iného znamená, že keď vodič nedáva pozor, auto zabezpečí, aby nechcene nevybočilo z jazdného pruhu alebo sa príliš nepriblížilo k inému vozidlu, ak vodič zaspáva, zobudí ho. Keďže auto vie rozpoznať, kedy vodič nedáva pozor, môžu sa zefektívniť bezpečnostné systémy. Napríklad v prípade vodiča, ktorý sa sústredí, sa podporné systémy v aute budú aktivovať neskôr, ak však jeho pozornosť niečo rozptýli, aktivujú sa skôr, objasnil Per Landfors. Niektoré zo súčasných systémov, ktoré sa budú dať s touto funkciou integrovať, sú Varovanie pri opustení a udržanie vozidla v jazdnom pruhu, Varovanie pred kolíziou s plným automatickým brzdením a Adaptívny tempomat s Asistentom pri jazde v kolóne áut. Táto technológia je založená na senzore, ktorý je montovaný priamo na prístrojovej doske pred vodičom. Malé LED diódy osvetľujú vodiča infračerveným svetlom, ktoré následne monitoruje snímač. Infračervené svetlo má vlnovú dĺžku, ktorú ľudské oko nevie zachytiť, takže vodič si svetlo vôbec nevšimne. Snímače vodiča tiež otvárajú cestu k novým možnostiam. Monitorovaním pohybov očí by mohlo auto upraviť vnútorné aj vonkajšie osvetlenie auta podľa toho, kam sa vodič pozerá. Auto by tiež po tom, čo rozpozná vodiča, vedelo upraviť napríklad nastavenie sedadiel. Rozpoznávanie vodiča by sa dalo realizovať napríklad senzorom, ktorý by meral dva rôzne body na tvári vodiča, pomocou ktorých by ho identifikoval. Je však nutné mať na pamäti, že auto neukladá žiadne fotografie ani nemá funkciu nežiaduceho sledovania vodiča, vysvetlil Per Landfors. Táto technológia je už inštalovaná v testovacích vozidlách. Spoločnosť Volvo Cars tiež za pomoci spolupracujúcich inštitúcií, napríklad Technickej univerzity Chalmers a spoločnosti Volvo AB, skúma, aké metódy sú pri zisťovaní únavy a nepozornosti najefektívnejšie. Analýza stavu vodiča, tiež známa pod názvom Odhad stavu vodiča, v ktorej hrajú snímače vodiča dôležitú úlohu, je oblasťou, ktorá by mohla v budúcnosti byť kľúčová v prípade samojazdiacich áut. Ak sa prestanú spĺňať podmienky, za akých by mohlo auto pokračovať v ceste s automatickým riadením, systém bude musieť určiť, či je vodič schopný prebrať nad autom kontrolu. V takom prípade by mohol pomôcť práve snímač vodiča. Táto technológia je jednou z mnohých iniciatív, ktorými sa spoločnosť Volvo Cars posúva čoraz bližšie k svojmu cieľu na rok 2020 – aby sa už nikto smrteľne ani vážne nezranil v novom aute značky Volvo. Zdroj: Volvocars