Sľubná budúcnosť Bio-DME ako paliva pre vozidlá
Projekt Bio-DME sa dostáva do fázy vyhodnotenia otázky, či je v oblasti úžitkových vozidiel dostatočný trh pre Bio-DME (dimetyléter). Predbežné výsledky v polovici priebehu dvojročného projektu už naznačujú, že v bežnej každodennej prevádzke funguje Bio-DME dobre. Pokiaľ by malo Bio-DME nahradiť motorovú naftu, mohli by byť emisie CO2 znížené o nezanedbateľných 95%. Spoločne s partnermi, medzi ktorých patrí i výrobca Bio-DME spoločnosť Chemrec a distribútor palív spoločnosť Preem, vyvinula spoločnosť Volvo dopravný systém, ktorý pokrýva celý reťazec od výroby a distribúcie Bio-DME až po prevádzku v nákladných vozidlách Volvo v mnohých dopravných spoločnostiach. Desať nákladných vozidiel Volvo na Bio-DME je v súčasnej dobe v bežnej prevádzke už od minulej jesene a výsledky v polovici priebehu projektu prekročili očakávania. Nedávno prvé z týchto desiatich nákladných vozidiel prekročilo hranicu 100 000 najazdených kilometrov. Všetky tieto nákladné vozidlá najazdili už celkom 400 000 kilometrov. „Je to prvé použitie Bio-DME ako paliva pre vozidlá vo veľkom meradle a na základe prvých vyhodnotení prevádzkových testov môžeme konštatovať, že nákladné vozidlá na Bio‑DME pracujú na cestách veľmi dobre, pričom ďaleko prekonávajú naše očakávania. Táto technológia je spoľahlivá a celý proces sa vyznačuje vysokou energetickou efektívnosťou v celom priebehu od výroby a distribúcie až po samotné vozidlá," hovorí Per Salomonsson, projektový manažér pre alternatívne palivá spoločnosti Volvo. Skúsenosti s praktickou prevádzkou Spoločnosťami, ktoré sa na tomto projekte podieľajú, sú okrem iného PostNord a DHL. Pre obe firmy bola účasť v prevádzkových testoch úplnou samozrejmosťou a obe tiež plánujú do roku 2020 výrazne obmedziť svoje emisie CO2. „Naši vodiči sú veľmi nadšení. Hlásia nám, že prevádzka na Bio-DME je prinajmenšom rovnako jednoduchá ako na konvenčnú motorovú naftu. Je to úplne nová technológia, i napriek tomu sme však narazili len na veľmi málo technických problémov, a čo je dôležitejšie, s Bio‑DME v nádrži pracujú nákladné vozidlá o mnoho tichšie," hovorí Henrik Boding, manažér pre otázky životného prostredia útvaru logistiky spoločnosti PostNord. „Pretože 98 % našich emisií oxidu uhličitého vzniká pri preprave nákladnými vozidlami, pozorujeme vynikajúcu účinnosť Bio-DME vo vzťahu k oxidu uhličitému významný potenciál," hovorí Ulf Hammarberg, manažér pre otázky životného prostredia spoločnosti DHL. Aby mohli nákladné vozidlá pracovať v bežnej každodennej prevádzke, zriadila spoločnosť Preem štyri čerpacie stanice v mestách Štokholm, Göteborg, Jönköping a Piteå. Palivo Bio-DME preukázalo životaschopnosť Bio-DME používané v tomto projekte sa vyrába zo sulfátového výluhu, ktorý je vedľajším produktom pri výrobe papierovej masy v závode na splyňovanie Chemrec v Piteå. Tento výrobný systém pracuje úplne bez problémov a možnosť dodávky paliva vo veľkom meradle v značnej miere závisí na vhodnom systéme pre obnoviteľné palivá. „Bio-DME môže byť vyrábané i z iných obnoviteľných surovín a sme presvedčení, že ide o palivo pre vozidlá s veľkou budúcnosťou. Vyvinuli sme technológiu, ktorá umožňuje používanie tohto paliva v komerčnej prevádzke. Najväčšiou výzvou do budúcnosti je vybudovať pre toto nové vozidlové palivo trh a infraštruktúru, a to vyžaduje investície. Tu hrajú pri vytváraní základných predpokladov značnú rolu osoby a inštitúcie ovplyvňujúce rozhodovanie, ktoré vykonávajú dlhodobé rozhodnutia a stanovujú systémy požiadaviek," hovorí Per Salomonsson. Prevádzkové testy budú pokračovať až do konca tohto roku a budú nasledovať vyhodnotenia, ktoré stanovia životaschopnosť budúceho trhu pre Bio-DME. Ďalšími dopravnými spoločnosťami, ktoré sa štúdie zúčastnia, sú J-Trans, Bröderna Lindqvist Åkeri, BDX Företagen AB a Ragn-Sells. Tento projekt je podporovaný švédskou energetickou agentúrou a rámcovým programom EÚ. Okrem spoločností Volvo Trucks, Chemrec a Preem sú ďalšími účastníkmi projektu spoločnosti Delphi, ETC, Haldor Topsoe a Total. Fakty o Bio-DME: Ak sa používa ako palivo pre vznetové motory, poskytuje Bio-DME v porovnaní s konvenčným motorom rovnako vysoké stupne účinnosti a generuje nižšiu hladinu hluku. V porovnaní s motorovou naftou produkuje Bio-DME o pôsobivých 95 % nižšie emisie oxidu uhličitého. Naviac generuje veľmi nízke emisie pevných častíc a oxidov dusíka. Celkové zhrnutie robí z Bio-DME ideálne palivo pre vznetové motory. DME je plyn, ale pri nízkom tlaku iba 5 barov sa sklapalňuje. Dobre sa s ním manipuluje, podobne ako s propánom. DME sa môže vyrábať zo zemného plynu, ale rovnako z rôznych typov biomasy. Keď sa vyrába z biomasy, nazýva sa Bio-DME. Viac o projekte Bio-DME sa dozviete na http://www.biodme.eu/. Popis obrázkov T2009_1754: Volvo FH Bio-DME. T2012_1019: Henrik Boding, manažér pre otázky životného prostredia útvaru logistiky spoločnosti PostNord. T2012_1020: Per Salomonsson, projektový manažér pre alternatívne palivá spoločnosti Volvo. T2012_1022: Ulf Hammarberg, manažér pre otázky životného prostredia spoločnosti DHL. Ak chcete získať ďalšie informácie, kontaktujte: Andrea Ondrejíková telefón: +421 2 32662404 e-mail: andrea.ondrejikova@volvo.com