Nové nákladné vozidlá Volvo s pohonom na LNG ponúkajú rovnaký výkon ako vozidlá poháňané naftou, ale so znížením emisií CO2 o 20 až 100 %
„Vďaka našim novým nákladným vozidlám s pohonom na skvapalnený zemný plyn alebo bioplyn môžeme ponúknuť alternatívne riešenie s malým dopadom na klímu, ktoré navyše spĺňa vysoké požiadavky na výkon, úsporu paliva a prevádzkový dojazd. To je kombinácia, ktorú požadujú naši zákazníci v regionálnej a diaľkovej doprave," dodáva Lars Mårtensson, riaditeľ oddelenia Životné prostredie a inovácie spoločnosti Volvo Trucks.
Vozidlá Volvo FH LNG and Volvo FM LNG sú namiesto Ottovho motoru, ktorý je tradičným riešením pre vozidlá na zemný plyn, poháňané plynovými motormi s využitím technológie vznetového motora. To znamená, že dopravca, ktorý si zvolí pohon na zemný plyn, nemusí robiť ústupky v oblasti jazdných vlastností, úspory paliva alebo spoľahlivosti. Plynový motor Volvo s výkonom 460 koní ponúka maximálny krútiaci moment 2 300 Nm, zatiaľ čo verzia s výkonom 420 koní má krútiaci moment 2 100 Nm. Presne ako u rovnocenných vznetových motorov Volvo. Úspora paliva je navyše na rovnakej úrovni ako u vznetových motorov Volvo, ale o 15 až 25 percent nižšia než bežné plynové motory.
Ako palivo sa používa zemný plyn v skvapalnenej podobe (LNG) alebo bioplyn, známy tiež ako bio-LNG. Obidve palivá obsahujú metán. Pri použití bioplynu sa klimatická stopa môže znížiť až o 100 percent, v prípade použitia zemného plynu sa zníži o 20 percent. Vzťahuje sa to na emisie (známe ako „od nádrže po kolesá"), ktoré vznikajú počas používani vozidla.
V záujme dosiahnutia maximálneho jazdného dojazdu sa nádrže naplnia LNG, ktorý sa uskladňuje pod tlakom 4 až 10 barov a pri teplote -140 až -125 °C. Najväčší variant palivovej nádrže obsahuje dostatok LNG na vzdialenosť až do 1 000 km . Natankovanie zaberie približne rovnaký čas ako doplnenie nádrže naftou. Palivo sa počas jazdy zahrieva, tlakuje a premieňa na plyn predtým, ako sa vstrekuje do motora. V momente vstreku sa pridáva malé množstvo nafty s cieľom vznietiť plyn. Na zníženie emisií CO2 o 100 % je potrebné, aby sa fosílna nafta nahradila HVO (hydrogenovanými rastlinnými olejmi ) a kombinovaným bio-LNG .
Spoločnosť Volvo Trucks spolupracuje s dodávateľmi plynu a zákazníkmi na vývoji rozšírenia infraštruktúry LNG v Európe. Tento vývoj si získal politickú podporu v mnohých krajinách, ako aj zo strany EÚ. Akčné balíky Európskej komisie a členských štátov na zabezpečenie dlhodobého zásobovania energiou v Európe obsahujú aj stratégiu na rozšírenie infraštruktúry pre LNG.
„Zemný plyn ponúka jasné výhody z hľadiska klímy, v mnohých krajinách má konkurenčnú cenu a jeho rezervy sú dostatočné na odôvodnenie využívania vo veľkom rozsahu. Vďaka nášmu zameraniu na vozidlá LNG vytvárame pre našich zákazníkov nové predpoklady na riadenie palivovo a nákladovo efektívnych operácií. Zároveň umožňujeme zníženie klimatického dopadu z prevádzky ťažkých nákladných vozidiel," vysvetľuje Lars Mårtensson.
Predaj vozidiel Volvo FM LNG a Volvo FH LNG sa spustí v priebehu roka 2018.
Údaje o vozidlách Volvo FH LNG a Volvo FM LNG
- Dostupné verzie: Ťahače (4x2, 6x2, 6x4) a podvozky určené na dostavbu (4x2, 6x2, 6x4) s celkovou hmotnosťou súpravy do 64 ton určené na regionálne a diaľkové operácie.
- Motor: Volvo G13C Euro 6. Jednoradový, šesťvalcový, 13-litrový motor s technológiou common rail a vstrekovačmi na plyn a naftu. Dostupné výkonové úrovne 420 k/2 100 Nm a 460 k/2 300 Nm.
- Prevodovka: Volvo I-Shift.
- Palivové nádrže: Dostupné pre 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) alebo 205 kg (495 l) LNG v prevádzkovom dosahu do 1 000 km. Montuje sa aj malá nádrž na naftu.
- Dodatočná úprava výfukových plynov: SCR a filter pevných častíc.
- Vozidlá Volvo FH LNG a Volvo FM LNG majú typové schválenie celého vozidla a sú certifikované podľa európskej normy ECE R110.
Link na obrázky vo vysokom rozlíšení: http://bit.ly/2fMJYZ4
Ak chcete získať ďalšie informácie, kontaktujte:
Andrea Ondrejíková, telefón: + 421 2 32662404, email: andrea.ondrejikova@volvo.com