Nová Panda Cross
Nová Panda Cross
- Výrazný štýl a kompaktné rozmery sú výrazy, ktoré dokonale charakterizujú vrcholný model Panda Cross. Automobil ponúka exkluzivitu off-roadov vyšších segmentov, ale na menej ako 370 cm dĺžky, aktívny pohon všetkých kolies a elektronickú uzávierku diferenciálu, to všetko v štandarde.
- Volič Terrain Control pre skutočných milovníkov jazdy v teréne.
- K dispozícii s motormi 1.3 MultiJet II 80 k a 0.9 TwinAir 90 k, pričom druhý z nich ponúkne špecifickú 6stupňovú prevodovku so zníženým rozsahom prvého prevodového stupňa.
- Celoročné pneumatiky 185/65 R15 a veľkorysá svetlá výška: 16 cm s motorom 1.3 MultiJet II a 15 cm s motorom 0.9 TwinAir Turbo.
- V porovnaní s Pandou 4x4 sa môže Panda Cross pochváliť lepším nájazdovým uhlom aj uhlom zjazdu (24° a 33°).
- Voliteľný systém City Brake Control bol ocenený prestížnou cenou EuroNCAP Advanced Award 2013
- U európskych predajcov na jeseň 2014.
Panda Cross je určená mladým a dynamicky žijúcim zákazníkom. Svojím typickým štýlom SUV na prvý pohľad vyjadruje robustnosť a pevnosť, ale súčasne ponúka výhody, akými sa môžu pochváliť iba kompaktné vozidlá.
Štýl a rozmery
Každý detail Pandy Cross bol navrhnutý tak, aby bola okamžite rozoznateľná a výrazná, k čomu využíva štylistický jazyk typický pre vozidlá SUV. Predná časť ponúka úplne nový vzhľad prostredníctvom nového nárazníka s výraznou ochrannou časťou, ktorá chráni dôležité mechanické komponenty. Táto ochranná časť je vyvedená v matne titánovej farbe a obsahuje otvory v tvare „squircle", teda štvorca so zaoblenými rohmi, charakteristickom motívu Pandy. Robustný offroadový charakter zvýrazňujú ťažné oká s novým dizajnom a žiarivo červeným spracovaním.
Rámčeky svetlometov sú tiež úplne nové. Svetlomety a nové hmlovky sú súčasťou masky chladiča spolu s lištou a logom. Nové LED svetlá denného svietenia sú potom zakomponované do ochrannej časti. Pri pohľade z boku si možno všimnúť niekoľkých špecifických prvkov, akými sú lemy blatníkov, výrazné bočné lišty s logom Cross a nové strešné lyžiny, ktoré majú rovnakú povrchovú úpravu ako ochrana prednej časti. Pätnásťpalcové kolesá majú päťlúčový V dizajn a leštenú povrchovú úpravu.
Zadná časť je charakteristická výrazným vzhľadom s novým nárazníkom zahrňujúcim ochrannú spodnú časť, ktorá dizajnom a povrchovou úpravou korešponduje s ochranou vpredu. Vzhľad vozidla dotvárajú nové leštené rámčeky svetiel a chrómovaná koncovka výfuku. Tieto detaily zaujmú na prvý pohľad, vozidlu prepožičiavajú veľmi špecifický nádych a okamžite vyjadrujú jeho dynamiku a schopnosti.
Vnútri je Panda Cross charakteristická dômyselným priestorom pre cestujúcich s výrazným štýlom. Sedadlá sú čalúnené tkaninou s žíhaným vzorom, pričom technický vzhľad dotvárajú pruhy na bokoch sedadla z hnedej eko kože. Svojim odtieňom korešpondujú s obložením dverí. Sedadlo vodiča je doplnené o leštené logo Cross na operadle.
Prístrojový panel je vyvedený v novom medenom odtieni, ktorý necháva vyniknúť matne titánovým doplnkom. Rovnaké spracovanie je použité na stredovej konzole, kde je umiestnený nový ovládač Terrain Control.
Vďaka piatim dverám a priestoru pre cestujúcich, ktorý zodpovedá vyššiemu segmentu, je nová Panda Cross jedinečným mestským SUV, v ktorom sa efektívne kombinujú malé vonkajšie rozmery - dĺžka 368 cm, šírka 167 cm a výška 160 cm - s prekvapivým objemom batožinového priestoru 225 litrov. Interiér zahŕňa 15 úložných priestorov vrátane dvojposchodovej schránky na stredovej konzole, ktorá je ponúkaná výhradne pre verzie 4x4 a Cross.
Aktívny pohon všetkých kolies s funkciou elektronickej uzávierky diferenciálu ELD
Panda Cross je vozidlo s výraznou osobitosťou, ktoré má všetko potrebné k tomu, aby dokázalo osloviť aj veľmi náročných zákazníkov, skutočných milovníkov dobrodružstva a života v prírode. Zvlášť tomuto typu zákazníkov príde vhod nový systém pohonu všetkých kolies s dvoma diferenciálmi a elektronicky ovládanou spojkou. Tento trvalý pohon všetkých kolies je riadený elektronickou riadiacou jednotkou, ktorá na základe momentálnych podmienok rovnomerne a proporcionálne prerozdeľuje prenos krútiaceho momentu na predné a zadné kolesá. Výhodou tohto systému je plne automatická funkcia a nulové náklady na údržbu.
Panda Cross využíva systém elektronickej kontroly stability ESP s funkciou elektronickej uzávierky diferenciálu ELD. Tento systém poskytuje ďalšiu pomoc pri jazde v teréne alebo na veľmi klzkom povrchu (sneh, ľad, blato apod.)
Volič Terrain Control pre skutočných milovníkov jazdy v teréne
Podobne ako špičkové SUV a modely určené do terénu aj Panda Cross ponúka milovníkom jazdy v teréne možnosť zvoliť funkciu pohonu všetkých kolies zodpovedajúcu jazdným podmienkam. Panda ponúka tri režimy:
AUTO - Automatické rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi nápravy v závislosti na priľnavosti;
LOCK - Pohon všetkých kolies je neustále aktívny pre optimálny výkon v teréne. Krútiaci moment je rozdeľovaný medzi obe nápravy, brzdy potom pôsobia na kolesá, ktoré strácajú adhéziu (alebo sa otáčajú rýchlejšie ako ostatné), a tým prenáša krútiaci moment na kolesá s lepšou trakciou. Tento režim pracuje v rýchlostiach pod 50 km/h;
HILL DESCENT - Pre optimálne riadenie predovšetkým pri vychádzaní alebo schádzaní prudkých svahov, prípadne prechádzaní veľmi hrboľatého povrchu.
Pneumatiky
Pre zabezpečenie maximálnej priľnavosti ponúka nový model celoročné pneumatiky s rozmerom 185/65 R15 - väčšie než u Pandy 4x4 -, ktoré boli vyvinuté špeciálne pre optimálne jazdné vlastnosti a trakciu na zasnežených vozovkách. Spolu s extrémne citlivým riadením ponúka maximálne potešenie z jazdy na mokrom aj suchom povrchu a samozrejme aj vynikajúci výkon v teréne.
Zavesenie kolies
Zavesenie kolies vozidla s pohonom všetkých kolies má dve hlavné úlohy. Musí spĺňať všetky vlastnosti vozidlá s pohonom dvoch kolies, teda jazdný komfort, ovládateľnosť, stabilitu v zákrutách a bezpečnosť, a súčasne poskytnúť schopnosť zvládnuť najrôznejšie typy nespevnených povrchov a čiastočne aj terén. Na splnení týchto vlastností pracovali inžinieri Fiatu veľmi usilovne. Absolútnej dokonalosti dosiahli predovšetkým v zmysle komfortu a výkonu v teréne. Aby dosiahli požadovaných vlastností, zvolili osvedčené a vyskúšané riešenia: zavesenie typu
MacPherson vpredu a vlečenú nápravu s torzne poddajnou priečkou vzadu. Nápravy však boli navrhnuté špeciálne pre pohon všetkých kolies. V porovnaní s vlečnou nápravou bez torznej priečky predchádzajúcej generácie Pandy 4x4 je nové zavesenie ľahšie a poskytuje lepšie jazdné vlastnosti a akustický komfort pri rovnakom offroadovom výkone.
Typické offroadové uhle
Panda Cross zvláda nerovný a náročný terén s úplnou ľahkosťou. Dokazuje to aj jej veľkorysá svetlá výška, ktorá s motorom MultiJet II dosahuje 16 cm a s motorom TwinAir 15 cm. Ďalším meradlom úspechu v teréne sú typické offroadové uhle: 24° nájazdový uhol, 33° uhol zjazdu, 20° uhol prejazdu a stúpavosť 31,5° (70 %). V porovnaní s Pandou 4x4 sa nájazdový uhol zlepšil o 3 stupne, čo dovoľuje vysporiadať sa s väčším sklonom terénu, bez toho aby došlo ku kontaktu podvozku s povrchom. Uhol zjazdu sa zvýšil o 1 stupeň.
Motorizácie
Fiat Panda Cross je k dispozícii s dvoma typmi motorov, v oboch prípadoch s technológiou Start&Stop. Jedná sa o nový zážihový motor 0.9 TwinAir Turbo s výkonom 90 k a dieselový preplňovaný motor 1.3 MultiJet II 80 k. V porovnaní s ostatnými modelmi radu ponúkajú obidva motory o 5 k väčší výkon, čo zaisťuje lepší výkon v teréne a zároveň naznačuje pozíciu modelu Panda Crosss na vrchole radu.
Zakladateľ novej rodiny dvojvalcových motorov značky Fiat, motor 0.9 TwinAir, generuje maximálny výkon 90 k (66 kW) pri 5500 ot./min a krútiaci moment 145 Nm pri 1900 ot./min (konštantný do 3000 ot./min). Pre ekologickejšiu jazdu a redukciu spotreby paliva je možné použiť tlačidlo Eco na prístrojovom paneli, ktoré obmedzí krútiaci moment motora na 100 Nm pri 2000 ot./min. Tento motor ponúka v kombinovanej prevádzke spotrebu paliva 4,9 l/100 km a emisie 114 g CO2/km.
Opäť s ohľadom na životné prostredie a súčasne spokojnosť z jazdy je nová Panda Cross vybavená dieselovým preplňovaným motorom 1.3 MultiJet II s filtrom pevných častíc. Táto pohonná jednotka poskytuje najvyšší výkon 80 k (59 kW) pri 4000 ot./min a veľkorysý krútiaci moment 190 Nm pri 1500 ot./min. Táto majstrovská miniaturizovaná technológia váži iba 140 kg. Dieselový motor s druhou generáciou vstrekovania a turbodúchadlom s pevnou geometriou a medzichladičom optimalizuje priebeh krútiaceho momentu v nízkych otáčkach. V kombinovanej prevádzke motor 1.3 MultiJet II zaznamenáva len 125 g CO2/km a spotrebu paliva 4,7 l/100 km.
Špeciálna šesťstupňová prevodovka
S motorom TwinAir Turbo je pre model Panda Cross ponúkaná špeciálna 6stupňová prevodovka. Táto prevodovka má znížený rozsah prvého prevodového stupňa, ktorý zvýrazňuje jej schopnosti v teréne, najmä pri rozjazdoch v prudkých stúpaniach. Znížený rozsah prvého prevodového stupňa dovoľuje vozidlu lepšie čeliť náročnému terénu. Vozidlo môže postupovať terénom v nízkych otáčkach a pritom dosahovať vlastností typických pre off-roady.
Štandardná a voliteľná výbava
Nová Panda Cross je vrcholom radu, čo demonštruje aj jej výnimočná štandardná výbava. Tá zahŕňa automatickú klimatizáciu, rádio s CD/MP3 prehrávačom a systémom Blue&Me s ovládaním na volante, špecifické 15palcové zliatinové kolesá, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, zadné opierky hlavy, výškovo nastaviteľný volant, kožou čalúnený volant a hlavicu radiacej páky, hmlové svetlá, ovládanie na volante, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, elektronickú kontrolu stability ESP s elektronickou uzávierkou diferenciálu ELD a celoročné pneumatiky 185/65 R15.
K dispozícii je navyše aj veľmi široká škála voliteľnej výbavy a príslušenstva, prostredníctvom ktorých je možné vozidlo posilniť pre mestské aj offroadové využitie. Tá zahŕňa napríklad vyhrievané okno, hlboko tónované okná a inovatívny systém City Brake Control, ktorý v minulom roku získal prestížnu cenu EuroNCAP Advanced Award 2013.
Bezpečnosť
Panda Cross ponúka na želanie inovatívny systém City Brake Control. Tento pokrokový prvok aktívnej bezpečnosti dokáže rozpoznať prítomnosť vozidla alebo inej prekážky pred vozidlom. Ak hrozí riziko kolízie a vodič pritom nebrzdí, zaháji brzdenie sám. Vďaka tomu je schopný nehode úplne zabrániť alebo aspoň znížiť jej následky. Víťaz ankety EuroNCAP Advanced Award 2013 bol navrhnutý tak, aby poskytoval pomoc v rýchlostiach v rozmedzí od 5 do 30 km/h. Aktivuje sa pri naštartovaní motora, vodič ho však v prípade potreby môže deaktivovať a opäť aktivovať. Tento asistenčný systém využíva laserový senzor typu LIDAR (Light Detection And Ranging) umiestnený v hornej časti čelného skla, ktorý je prepojený so systémom elektronickej kontroly stability ESP. V závislosti na určitých parametroch, akými sú povrch vozovky, rýchlosť a smer vozidla, rozostavenie prekážok, stav pneumatík apod. dokáže nárazu úplne zabrániť (Collision avoidance) alebo aspoň zmierniť jeho následky (Collision Mitigation).
Toto dômyselné zariadenie zahŕňa celkom tri funkcie: automatické núdzové brzdenie (Automatic Emergency Braking - AEB), Prefill a brzdový asistent. Prvá z funkcií rešpektuje želanie vodiča a prenecháva mu plnú kontrolu nad vozidlom, napriek tomu je ale v prípade potreby pripravená zasiahnuť a núdzovo vozidlo zabrzdiť. Funkcia Prefill naopak pripravuje brzdový systém na to, aby mohol zareagovať rýchlejšie, a to pri automatickom núdzovom brzdení aj brzdení samotným vodičom. Brzdový asistent monitoruje núdzové situácie a mení odozvu brzdového pedála, čím dosahuje rýchlejšej reakcie a vyššieho brzdného tlaku a tým skracuje brzdnú dráhu.
Cross, 4×4 a Trekking: rôzne offroadové verzie modelu Panda
Fiat Panda Cross je vrcholnou verziou radu Panda a spolu s modelmi Panda 4x4 a Panda Trekking predstavuje mestské SUV, čo je v segmente úplný unikát. Tri povahy, ktoré ponúkajú rôznu interpretáciu koncepcie mestského SUV schopného plniť rad úloh a mobility. Od tých, ktoré súvisia s využitím v meste až po extrémne dobrodružstvo. Čo majú všetky tri modely spoločné je inovatívny dizajn, pokročilé technológie, ktoré sú dostupné, a inteligentné riešenia pre zjednodušenie a zlepšenie pobytu vo vozidle.
Panda 4x4, ktorá bola magazínom Top Gear ocenená ako SUV roka 2012, je jediným mestským vozidlom s pohonom všetkých kolies. Je nástupcom bestselleru, ktorého sa od roku 1983 predalo vyše 500 000 vozidiel v troch úspešných generáciách vrátane špeciálnych sérií.
Podobných, akou je aj úplne nová Panda Antartica predstavená v roku 2013 v rámci osláv 30. výročia Pandy 4x4. Panda 4x4, ktorá je konkurentom oveľa väčších a drahších terénnych vozidiel, je vybavená aktívnym trvalým pohonom všetkých kolies, ktorý sa aktivuje samočinne v prípade potreby a je štandardne doplnený o elektronickú kontrolu stability ESP a funkciu elektronickej uzávierky diferenciálu ELD. Je to tiež jediné mestské vozidlo s celoročnými pneumatikami 175/65 R15 84T, ktoré zlepšujú trakciu na povrchu s nízkou priľnavosťou, a to až o 20 %.
Fiat Panda Trekking predstavuje akýsi medzičlánok medzi variantom 4x2 a verzií 4x4 a je vstupným bodom do sveta mestských SUV. Kombinuje praktickosť päťdverového vozidla na iba 3,7 metroch dĺžky s typickým vzhľadom Pandy 4x4. Vo svojom segmente je unikátna tiež šikovným pohonom predných kolies s technológiou Traction+. Tento inovatívny systém riadenia trakcie zlepšuje ovládateľnosť na ťažkom klzkom povrchu pri nižších prevádzkových nákladoch než konvenčný pohon 4x4. Traction+ je preto v dokonalej harmónii s konceptom Pandy, teda vozidlá, s ktorým môžete robiť, čo chcete. K dispozícii je s motorom 0.9 TwinAir Turbo 85 k a 1.3 MultiJet II 75 k. A práve to robí novú Pandu Trekking ideálnym vozidlom pre tých, ktorý svoj automobil využívajú primárne v mestskej premávke, ale pri svojich voľnočasových outdoorových aktivitách vyžadujú bezpečné chovanie aj na povrchu s nízkou priľnavosťou.
Dátum: 29.4.2014 | zoznam noviniek |