Nissan Juke Nismo - Čakanie sa skončilo
Nissan Juke Nismo - Čakanie sa skončilo
Značka Nismo dorazila do Európy a uvádza prvé z novej série cestných vozidiel: Juke Nismo.
- Nismo začína v Európe s modelom Juke
- Prvý z modelov radu Nismo, ktorý ponúkne genetický kód motoristického športu
- O pohon sa stará 1,6-litrový preplňovaný motor s priamym vstrekovaním s výkonom 200 koní
- Úspornosť klasického Juke DIG-T zostáva zachovaná
- Pripravený na atraktívnejšiu, radosť vzbudzujúcu a vzrušujúcu dynamiku so špičkovým ovládaním a hybnosťou
Čakanie sa skončilo
Jedinečný športový genetický kód značky Nismo, ktorý obsahuje dizajn odvodený z pretekárskych okruhov, vylepšený výkon a atraktívnu ovládateľnosť, rozširuje zoznam prívlastkov priekopníckeho kompaktného crossoveru o nový aspekt. O výkon sa stará upravená verzia ceneného 1,6-litrového zážihového motora Nissan s priamym vstrekovaním. Stačí sa len pozrieť na úspech priekopníckeho Nissanu DeltaWing, aby ste uvideli potenciál tohto vyspelého a účinného motora... Pridajte k tomu prvotriednu aerodynamickú sadu a prepracované riešenie podvozku a získate pôžitok z riadenia, ktorý pozdvihne ohromenie z modelu Juke na novú úroveň. K dispozícii sú dva modely - verzia s pohonom predných kolies a so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a verzia s pohonom všetkých štyroch kolies a prevodovkou CVT so 7-stupňovým manuálnym režimom. Oba ponúkajú interiér inšpirovaný motoristickým športom, doplnený o novátorské technológie.
Vonkajší vzhľad: aerodynamika motošportu na ceste
Úpravy karosérie Nissanu Juke nie sú zďaleka len kozmetické - každá z nich bola vykonaná s cieľom vylepšiť konkrétne zložky aerodynamiky. Všetky zmeny boli ovplyvnené skúsenosťami spoločnosti Nismo z oblasti motoristického športu. Platí to najmä o poznatkoch získaných pri štylizácii a konštrukcii pretekárskeho vozidla Nissan GT-R, ktoré sa zúčastňuje pretekov super GT v Japonsku v triede GT 500. Najnápadnejšia zmena oproti štandardnému Nissanu Juke sa odohrala vpredu, kde je model Nismo nižší a má agresívnejší vzhľad. Charakteristický výraz spodnej časti s piatimi kruhovými otvormi nahradila horizontálna mriežka chladiča. Zároveň to znamená, že namiesto integrovaných kruhových hmloviek tu teraz nájdete tenký pruh svetiel typu LED so systémom automatického zapínania. Svetlá sú umiestnené na hornom okraji nových malých otvorov po stranách zväčšenej stredovej mriežky.
Pri verziách 2WD sú tieto otvory zakryté, pri modeloch 4WD však ľavý otvor privádza do motorového priestoru vzduch potrebný na chladenie olejového čerpadla. Otvor vpravo je prítomný čisto z vizuálnych dôvodov. Výrazný horný okraj veľkej spodnej mriežky je lemovaný tenkým červeným prúžkom, ktorý po stranách dramaticky klesá, nadväzuje na obrys menších postranných otvorov a pokračuje ďalej k predným podbehom. Tento výrazný prvok značky Nismo opticky rozširuje a posilňuje prednú časť vozidla Juke Nismo, a zároveň zdôrazňuje jeho športový postoj na ceste. O niečo vyššie sa nachádza trojramenný rámček okolo symbolu Nissan na hornej mriežke. Je známy ako V-vzpera a vyhotovený v novom, tmavšom odtieni. Napravo sa nachádza symbol Nismo s červeným O, ktorý prvýkrát potvrdzuje na modeli Juke jedinečnú športovú tradíciu značky Nismo.
Červený prúžok pokračuje na bočných partiách vozidla, kde lemuje spodnú hranu dverí. Tvarované bočné prahy boli prepracované tak, aby zlepšili aerodynamiku tým, že odvedú prúd vzduchu okolo zadných kolies čo najrýchlejšie a najúčinnejšie preč od vozidla. Na posilnenie vizuálneho objemu modelu Juke Nismo boli prepracované aj predné blatníky, ktoré teraz pôsobia robustnejším dojmom a sú celé vo farbe karosérie, čo vozidlu dodáva naozaj špičkový dojem. Červené sú aj vonkajšie zrkadlá, aby náhodný pozorovateľ rýchlo pochopil, že to, čo vidí, nie je bežný Nissan Juke.
Ohromujúce nové 18-palcové ráfiky z ľahkých zliatin obúvajú širšie pneumatiky, ktoré vodičom poskytnú dodatočnú trakciu pri zatáčaní a ďalej posilnia neprehliadnuteľnosť vozidla na ceste. Dokonale vybrúsené ráfiky, ktoré sú o jeden palec väčšie ako pri bežnom modeli Juke, sa pýšia dizajnom s dvojitými lúčmi a antracitovo čiernym povrchom. Verzia 2WD aj 4WD obúva pneumatiky Continental ContiSport Contact 5 s rozmerom 225/45/R18.
Nissan Juke Nismo je k dispozícii v troch ohromujúcich odtieňoch karosérie - sivá Silver, biela Pearl a čierna Metallic. Všetky tri verzie majú červené vonkajšie zrkadlá a tenký prúžok okolo základne vozidla v rovnakej farbe.
Vnútorný vzhľad: športový štýl zameraný na vodiča
Hlavnou myšlienkou spoločnosti Nismo je, že všetko by sa malo zameriavať na vodiča. Ide o zdokonalenie pôžitku z vozidla rýdzim a jednoduchým spôsobom. Preto boli pri modeli Juke Nismo upravené sedadlá, ako aj prístrojové vybavenie, volant, radiaca páka, pedále a čalúnenie - to všetko by malo vytvoriť prostredie orientované viac na výkon a zvýšiť tak pôžitok vodiča.
Predné sedadlá boli zmenené a teraz ponúkajú bočné vedenie. Ich semišový poťah má červené prešívanie, ktoré farebne nadväzuje na motív červeného prúžku na karosérii. Červená sa objavuje aj na pozadí tachometra a na volante, ktorý je potiahnutý kombináciou kože a materiálu Alcantara. Citlivý volant teraz obsahuje indikátor označujúci „mŕtvu polohu volantu" - ďalší prvok prevzatý z oblasti motoristického športu.
Stmavené prvky kabíny mimo zorného poľa vodiča sú ďalším odkazom na štýl značky Nismo a umožňujú vodičovi koncentrovať sa výlučne na to najdôležitejšie - ukazovatele, spínače a ovládače. Čalúnenie stropu vozidla Nissan Juke Nismo je čierne a obruby výduchov a ovládačov zvuku sa vyznačujú čiernym „klavírnym leskom". Pribudlo aj nové dymovo sivé čalúnenie obruby radiacej páky. V priestore pre nohy dostali tradičné čierne gumové pedále metalický povrch a na podnožke je vidieť symbol značky Nismo. Rovnaká značka je precízne vyšitá aj na operadlách sedadiel.
Pohonná sústava a konštrukcia: úpravy pre lepšiu dynamiku
Pod kapotou modelu Juke Nismo sa nachádza prepracovaná verzia vyspelého štvorvalcového benzínového motora Nissan s objemom 1,6 litra s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním (DIG-T). Aby potvrdil svoju väzbu na pretekárske aktivity značky Nismo, motor obsahuje rovnaké technológie, ako jednotka inštalovaná v revolučnom a experimentálnom pretekárskom vozidle Nissan DeltaWing.
Výkon a krútiaci moment sa v porovnaní so štandardnou verziou DIG-T zvýšili, ale zlepšenia nie sú na úkor emisií ani úspornosti. Výkon vzrástol zo 140 kW (190 k) na 147 kW (200 k), krútiaci moment narástol z 240 na 250 Nm.
Kompletného prepracovania sa dočkalo nastavenie zavesenia náprav, čo prispieva k väčšej trakcii, lepšej odozve karosérie a ku kontrole jej nakláňania. Radenie zas bolo prepracované na dosiahnutie športovejšieho a priamočiarejšieho ovládania. Vďaka zvýšenému odporu kolies je pri strednej a vysokej rýchlosti zreteľná väčšia odozva.
Nissan Juke Nismo meria na dĺžku 4 165 mm, čo je o 30 mm viac, ako pri štandardnom modeli. S 1 770 mm je o 5 mm širší ako jeho súrodenec, zatiaľ čo výška (1 565 mm) a rázvor náprav (2 530 mm) zostali bez zmeny. Napriek všetkým úpravám sa hmotnosť nového vozidla zvýšila len zanedbateľne. Verzia 2WD váži 1 295 kg a verzia 4WD 1 441 kg - oba údaje sú takmer totožné s hmotnosťou verzie klasického modelu Juke.
Výkon: vzrušenie, nie však na úkor úspornosti
Vo verzii 2WD so šesťrýchlostnou manuálnou prevodovkou dokáže Juke Nismo zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 215 km/h. Kombinovaná spotreba je 6,9 l na 100 km a emisie CO2 dosahujú hodnotu 159 g/km, čo sú hodnoty totožné s bežným, menej výkonným modelom Nissan Juke s motorom DIG-T.
Verzia 4WD s prevodovkou CVT zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy a dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť 200 km/h. Kombinovaná spotreba pri tejto verzii je 7,4 l na 100 km a emisie CO2 sú udávané v hodnote 169 g/km.
Distribúcia krútiaceho momentu: technológia hodná supervozidla pod kapotou Juke
Podobne ako štandardná verzia 4WD modelu Juke, variant Nismo s pohonom všetkých kolies takisto profituje z novátorského systému distribúcie krútiaceho momentu (TVS) spoločnosti Nissan. Ide o technológiu, ktorá sa dosiaľ vyskytovala iba pri prémiových vozidlách, ktoré predstavujú vrchol svojich modelových radov. Jej umiestnenie do modelu Juke je premiérou v segmente kompaktných vozidiel. Podvozok verzie 4WD disponuje viacprvkovým zavesením zadnej nápravy a najnovšou verziou elektronickej technológie Nissan ALL-MODE 4×4-i. Systém distribúcie krútiaceho momentu, ktorý je súčasťou štandardnej výbavy, má za cieľ obmedziť nedotáčavosť zvýšením krútiaceho momentu na vonkajšej strane zadného kolesa, čo vozidlu pomôže držať sa v zamýšľanom smere. TVS poskytuje vozidlu aj lepšiu obratnosť a Juke Nismo vďaka tomu ponúka výnimočný jazdný komfort a jazdné vlastnosti, a to aj napriek vyššej svetlej výške v porovnaní s inými kompaktnými vozidlami.
Okrem rozdelenia krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu - v pomere až 50:50 - je systém TVS teraz navyše schopný presúvať krútiaci moment na zadnej náprave zo strany na stranu. Na základe vyhodnotenia údajov zhromaždených z rôznych zdrojov (meranie rýchlosti kolies, natočenia volantu, intenzity stáčania a priečneho zrýchlenia) je predvídaný zámer vodiča.
O zásahoch systému TVS je vodič informovaný v reálnom čase prostredníctvom obrazovky na prístrojovom paneli, kde sa zobrazuje rozdelenie krútiaceho momentu za každých podmienok.
Nissan Connect so zdokonalenou funkčnosťou
Juke Nismo je jedným z prvých vozidiel značky Nissan vybavených zdokonalenou verziou informačného a zábavného systému Nissan Connect. Systém Connect, už sám osebe enormne úspešný, naďalej ponúka výnimočnú sadu spájajúcu navigáciu a konektivitu do jedného štandardne dodávaného integrovaného balíka.
Najnovšia verzia systému, ktorá využíva väčší 5,8-palcový dotykový displej, obsahuje navigačný softvér „Send to Car" od spoločnosti Google, ktorý umožňuje naplánovať si trasy doma, a potom ich rovno preniesť do vozidla. Medzi ďalšími súvisiacimi službami nechýbajú body záujmu (POI) od spoločnosti Google, informácie o cenách paliva na najbližších čerpacích staniciach, informácie o letovej prevádzke alebo o počasí. Zdokonalená funkčná ponuka satelitnej navigácie zahŕňa aj zobrazenie zjazdov z diaľnice a asistenta radenia do jazdných pruhov. Nechýba ani plná konektivita pre Bluetooth a systém spätných kamier, na ktoré sa používatelia systému Connect začali spoliehať.
*Dostupnosť v závislosti od dátumu uvedenia na konkrétne trhy.
Nismo: Juke je len začiatok
Nissan Juke Nismo bude raziť cestu uvedeniu modelového radu cenovo dostupných a pritom vysoko vyspelých výkonných vozidiel v Európe. Každé z nich zostane verné hrdej športovej tradícii značky a bude vyrobené s nekonvenčnou konštrukčnou filozofiou v srdci, ktorá spája efektívny výkon a prístupné technológie s odvážnym a inteligentným dizajnom a zosobňuje inováciu a vzrušenie. Čakanie sa skončilo, je tu Nismo. A ešte príde mnoho ďalšieho.
Dátum: 15.2.2013 | zoznam noviniek |