Nissan BladeGlider
Nissan BladeGlider
Spoločnosť Nissan odhalila najnovší zo svojich športových modelov, Nissan BladeGlider, ktorý vyvracia mnohé stereotypy o výkone, jazdných vlastnostiach, brzdení i rozložení hmotnosti v športových vozidlách. Nissan BladeGlider sa vyznačuje radikálne úzkym rozchodom predných kolies, ktorý je oveľa menší ako vzadu a pri pohľade na vozidlo zhora vytvára dojem šípovitého krídla. Toto riešenie je inšpirované vozidlom Nissan ZEOD RC, pretekárskym modelom s nulovými emisiami na požiadanie, ktorý sa vo verzii s úzkym rozchodom predných kolies budúci rok zúčastní pretekov Le Mans v kategórii „Garage 56". S vývojom vozidla BladeGlider pomáhal aj riaditeľ divízie Nissan Motosport Innovation Ben Bowlby, ktorý model ZEOD RC navrhoval.
„Pri prvom pohľade na úzky rozchod predných kolies nikto neverí, ako ľahko je možné vozidlo ovládať," uviedol Bowlby. „Na pretekárskom okruhu sa však koncept osvedčil, keď dokázal jazdiť v priemere rovnakou rýchlosťou ako konkurenčné vozidlá. BladeGlider bude spočiatku tiež musieť čeliť určitej nedôvere, ale na základe rozsiahleho testovania s jazdcami na pretekárskom okruhu môžeme tvrdiť, že je kandidátom na najlepšie ovládateľné sériovo vyrábané vozidlo na svete."
Ben Bowlby stručne naznačuje výhody, ktoré užší rozchod vpredu a širší vzadu predstavuje pre výkon vozidla.
Akcelerácia
Rozloženie hmotnosti v modeli BladeGlider z neho robí ideálne vozidlo na rýchly a efektívny štart z pokoja a intenzívnu akceleráciu ihneď po štarte. Je to predovšetkým preto, že zadné pneumatiky sú oveľa širšie ako predné, čo zabezpečuje lepšiu trakciu v zadnej časti vozidla, a pneumatiky vďaka tomu majú lepšiu priľnavosť k jazdnému povrchu. Široký zadný rozchod tiež dovoľuje umiestniť do priestoru medzi zadné kolesá všetky ťažšie prvky vozidla - vrátane dvoch motorov, lítiovo-iónových batérií a cestujúcich. Prevažná časť hmotnosti vozidla (v tomto prípade 70 percent) sa tak prenáša priamo na dve poháňané kolesá. Keď model BladeGlider s motorom v strednej časti a pohonom zadnej nápravy pošle na zadné kolesá príslušný výkon, vykazujú kolesá veľmi nízky preklz, takže pneumatiky s rozmermi 285/35 môžu lepšie priľnúť k jazdnému povrchu a vozidlo rýchlejšie rozbehnúť.
Pretože má model BladeGlider extrémne úzku prednú časť vrátane úzkych pneumatík s rozmermi 100/80, minimalizuje sa odpor vzduchu. Vozidlo BladeGlider disponuje jedným z najnižších súčiniteľov odporu vzduchu (Cd) v kategórii cestných vozidiel, čo mu umožňuje elegantne krájať vzduch a vehementne akcelerovať.
Ďalšou výhodou tohto modelu s úzkou prednou časťou je nízka hmotnosť. Pretože je vozidlo konštruované z menšieho množstva dielov, ktoré sú navyše ľahké, je jeho celková pohotovostná hmotnosť v porovnaní s rovnako veľkými automobilmi s bežnou prednou časťou oveľa nižšia.
Jazdné vlastnosti
Najpôsobivejšou a najnápadnejšou výhodou modelu BladeGlider oproti jeho bežným náprotivkom sú vynikajúce jazdné vlastnosti. I keď nadšenci oceňujúci výkon budú možno krútiť hlavou nad tým, ako môže vozidlo s takým úzkym rozchodom predných kolies rezať zákruty, je odpoveď relatívne jednoduchá. Pretože má vozidlo úzky rozchod predných kolies, môže byť predná náprava menej zaťažená. I keď sa niekedy hovorí, že väčšie zaťaženie prednej nápravy znamená lepší záber, opak je pravdou. Samozrejme, že pri mimoriadne širokých pneumatikách môže váha navyše zabezpečiť lepší záber, nie je to však účinné riešenie a nemusí to platiť vždy. Vozidlá s ťažkou prednou časťou sú, napríklad, náchylné k prehnanej nedotáčavosti - strate priľnavosti predných kolies, kvôli ktorej vozidlo nezatočí tam, kam ho vedie riadenie. Predná časť s užšími pneumatikami umožňuje modelu BladeGlider ostro zatočiť, pretože nesie len 30 percent celkovej hmotnosti vozidla. Prínosom je aj vylepšené riadenie, ktoré je menej namáhavé, príjemnejšie a presnejšie.
Vďaka úzkemu rozchodu predných kolies vykazuje vozidlo v zákrutách minimálne bočné presuny zaťaženia, a to vpredu i vzadu. Vo vozidlách so širším rozchodom predných kolies sa pri zatáčaní podstatná časť ich hmotnosti presúva na vonkajšiu pneumatiku, takže vnútorná pneumatika neodvádza takmer žiadnu prácu. Vozidlo tak zákrutu prechádza v podstate len na jednej pneumatike. V modeli BladeGlider si však pevný kontakt s povrchom udržujú obe pneumatiky, ktoré sú zaťažené takmer rovnako a pracujú ako jeden celok. Vďaka systému nezávislého zavesenia sa efektivita jednotlivých pneumatík v zákrutách ešte zvyšuje.
K výnimočným jazdným vlastnostiam modelu BladeGlider prispieva aj široký rozchod zadných kolies a široké zadné pneumatiky. Tým, že zadná časť tvorí stabilný a pevný základ vozidla, umožňuje predným pneumatikám efektívne namieriť prednú časť vozidla správnym smerom. Predstavte si kladivo s poriskom. Položte kladivo na zem a natočte porisko požadovaným smerom. Zvládnete to relatívne malou silou, pretože hlava kladiva poskytuje pevnú základňu. Tento jedinečný efekt modelu BladeGlider možno ešte umocniť využitím systému vektorovania krútiaceho momentu (alebo úpravou samosvorného diferenciálu), ktorý možno naprogramovať do motorov ukrytých v kolesách a ktorý uľahčuje zadným pneumatikám namieriť prednú časť vozidla.
Brzdenie
Na rozdiel od bežných cestných vozidiel sa v modeli BladeGlider pri spomaľovaní zapájajú viac zadné než predné brzdy, preto sú väčšie a výkonnejšie (pre všetky ostatné cestné vozidlá platí pravý opak). To predstavuje obrovskú výhodu pri brzdení vo vysokých rýchlostiach, pretože širšie pneumatiky, ktoré nesú väčšinu hmotnosti vozidla, vykazujú pri spomaľovaní vynikajúcu trakciu. Tým, že zadné pneumatiky odvádzajú väčšinu práce spojenej s akceleráciou a brzdením, zatiaľ čo predné pneumatiky sa starajú o záber v zákrutách, je ideálne rozdelená práca medzi všetky štyri body kontaktu s vozovkou: predné kolesá vozidlo riadia, zadné kolesá ho poháňajú a zastavujú.
Faktor X
Pretože v modeli BladeGlider sedí vodič v strede kabíny a v blízkosti zadných kolies, poskytuje mu podvozok jasnú a okamžitú spätnú väzbu. V prípade straty adhézie predných alebo zadných kolies tak podvozok okamžite dá vodičovi signál a poskytne mu dostatok času na korekciu dráhy.
Ďalšou výhodou je vonkoncom malé opotrebenie pneumatík. Ako už bolo povedané, podieľa sa každá zo zadných i predných pneumatík na jazde porovnateľnou mierou. Preto sa všetky pneumatiky opotrebovávajú rovnomerne. Bežné vozidlá často trpia nerovnomerným opotrebením pneumatík, predovšetkým pri energickom až agresívnom spôsobe jazdy. V modeli BladeGlider však netreba pneumatiky meniť často.
Dátum: 11.12.2013 | zoznam noviniek |