Manuálna šesťstupňová prevodovka
Nový crossover Fiat 500X - motory a prevodovky
Nový crossover Fiat 500X
Bezpečnosť
Dizajn
Exkluzívne príslušenstvo a služby Mopar®
FGA Capital pre Fiat 500X
Nový infotelematický systém UConnect™ LIVE
Podvozok, zavesenie kolies a riadenie
Rad (EMEA)
Systémy pohonu
Výroba
V závislosti na trhu regiónu EMEA ponúka Fiat 500X rôzne kombinácie motorov, prevodoviek a pohonov, ktoré sú schopné splniť akékoľvek požiadavky zákazníkov. Každé hnacie ústrojenstvo je charakteristické vysokou ohľaduplnosťou k životnému prostrediu a maximálnou účinnosťou v zmysle výkonu, spotreby paliva a produkcie emisií.
V čase uvedenia na trh bude model 500X k dispozícii so zážihovými motormi 1.4 Turbo MultiAir II 140 k (šesťstupňová manuálna prevodovka a pohon predných kolies) a 1.6 E-TORQ 110 k (päťstupňová manuálna prevodovka a pohon predných kolies), alebo dieselovými motormi 1.6 MultiJet II 120 k (šesťstupňová manuálna prevodovka a pohon predných kolies) a 2.0 MultiJet II 140 k (deväťstupňová automatická prevodovka a pohon všetkých kolies).
Rad bude vrcholiť zážihovými motormi 1.4 Turbo MultiAir II 170 k (deväťstupňová automatická prevodovka a pohon všetkých kolies) a 2.4 Tigershark 187 k (deväťstupňová automatická prevodovka a pohon všetkých kolies).
Motor 1.4 Turbo MultiAir II s výkonom 140 k bude k dispozícii aj s pohonom predných kolies a šesťstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Inovatívna automatická sekvenčná dvojspojková prevodovka zaručuje väčší jazdný komfort a športovejší pocit z jazdy v zmysle rýchlosti radenia, vyššej efektívnosti a nižšej spotreby paliva. Koncepčne pozostáva z dvoch paralelných prevodoviek, ktoré umožňujú extrémne rýchle zmeny prevodových stupňov, a to vďaka zopnutiu jednej spojky vo chvíli, keď je druhá ešte v činnosti.
V ponuke je tiež rad dieselových preplňovaných motorov: 1.3 MultiJet II 95 k (päťstupňová manuálna prevodovka a pohon predných kolies) a 2.0 MultiJet II 140 k (šesťstupňová manuálna prevodovka a pohon všetkých kolies).
1.4 Turbo MultiAir II 140 k
Motor 1.4 Turbo MultiAir II predstavuje vysoko modernú zážihovú pohonnú jednotku. K dispozícii je u verzií s pohonom predných kolies a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tento agregát produkuje najvyšší výkon 140 k pri 5000 ot./min a najvyšší krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot./min. Tieto hodnoty, ktoré sami o sebe predznamenávajú vysokú pružnosť a dynamický výkon, potvrdzuje aj najvyššia rýchlosť 190 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,8 sekundy. Tieto výnimočné výkonové parametre sú sprevádzané nízkou spotrebou paliva a emisiami. V kombinovanej prevádzke dosahujú tieto hodnoty 6 l/100 km a 139 g CO2/km.
Zdrojom tohto prekvapujúceho výkonu je technológia MultiAir, ktorá predstavuje zásadný odklon od klasickej koncepcie zážihových motorov a svojou revolučnosťou znesie porovnanie so zavedením technológie MultiJet u dieselových motorov. Stačí skrátka vziať do úvahy fakt, že v porovnaní s konvenčným zážihovým motorom porovnateľnej veľkosti motor MultiAir generuje väčší výkon (až o 10%) a krútiaci moment (+ 15%), zatiaľ čo spotreba paliva klesá o nezanedbateľných 10%, emisie CO2 dosahujú o 10 % menej a hodnoty NOx sú nižšie dokonca o 30 %.
Srdcom motora MultiAir je nový elektro-hydraulický systém časovania ventilov, ktorý znižuje spotrebu paliva tým, že kontroluje množstvo nasávaného vzduchu prostredníctvom sacích ventilov bez použitia škrtiacej klapky. Reguláciou spaľovania znižuje aj emisie. Ako sa sluší na vlajkonosiča konceptu downsizingu, MultiAir predstavuje veľmi univerzálnu technológiu, ktorá je ľahko aplikovateľná na všetky zážihové motory.
Motor 1.4 MultiAir II Turbo s výkonom 140 k plní emisnú normu Euro 6 a v štandarde je vybavený technológiou Start&Stop, ktorá redukuje spotrebu paliva aj produkciu emisií. Vybavený je aj radom komponentov navrhnutých špeciálne pre zníženie trenia a zlepšenie výkonu a spotreby paliva. Zmienku si zaslúži šikovný alternátor, ktorý významne prispieva k zvýšeniu účinnosti.
1.6 MultiJet II 120 k a 2.0 MultiJet II 140 k
Nový Fiat 500X ponúka voľbu medzi dvoma dieselovými motormi o objeme 1.6 alebo 2.0 litra. Tieto motory sú vybavené druhou generáciou technológie MultiJet, ktorá je zárukou zábavnej jazdy a nízkych prevádzkových nákladov.
Motor 1.6 MultiJet II je spojený s šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a produkuje najvyšší výkon 120 k pri 3750 ot./min. Vďaka tomu dosahuje nový crossover Fiatu najvyššej rýchlosti 186 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 10,5 sekundy. Pre maximálnu pružnosť využíva motor turbodúchadlo s variabilnou geometriou, vďaka čomu dosahuje vysoký krútiaci moment už pri veľmi nízkych otáčkach (320 Nm pri 1750 ot./min). To všetko s maximálnou ohľaduplnosťou k životnému prostrediu. Motor plní emisnú normu Euro 6 a kladie mimoriadny dôraz na spotrebu paliva a produkciu emisií. Model 500X 1.6 MultiJet II s výkonom 120 k zaznamenáva v kombinovanej prevádzke spotrebu 4,1 l/100 km a emisie 109 g CO2 /km.
Ešte vyšší výkon a priebeh krútiaceho momentu poskytuje motor 2.0 MultiJet II, ktorý je vybavený elektronicky riadeným turbodúchadlom s variabilnou geometriou. Najvyšší výkon tohto motora je 140 k pri 4000 ot./min a najvyšší krútiaci moment dosahuje 350 Nm pri 1750 ot./min. Agregát je spojený s inovatívnou deväťstupňovou automatickou prevodovkou. Vďaka tejto kombinácii je model 500X schopný dosiahnuť najvyššej rýchlosti 190 km/h, z 0 na 100 km/h zrýchliť za 9,8 sekundy a pritom plniť emisnú normu Euro 6.
Oba dieselové motory Fiatu 500X zdieľajú tretiu generáciu priameho vstreku paliva common rail, ktorá predstavuje najmodernejšie technologické riešenie pre riadenie vysokotlakového (1600 bar) vstrekovania paliva v závislosti na otáčkach motora a množstve dodávaného paliva.
Riadiaca jednotka motora je schopná realizovať malé dávky paliva (predvstreky) pred hlavným vstrekom pre optimalizáciu hluku a emisií a dosiahnutie požadovaného výkonu a hladkého behu motora vo všetkých stupňoch záťaže.
Nové vstrekovače uskutočňujú až osem vstrekov na jeden pracovný cyklus a umožňujú riadiť proces spaľovania. Systém IRS (Injection Rate Shaping), ktorý zahŕňa dve po sebe idúce dávky v extrémne rýchlom slede, vytvára veľmi kontinuálne a presne riadené dodávky paliva do valca. Pri tejto metóde vstrekovania sa zlepšuje proces spaľovania, predovšetkým v prospech emisií pevných častíc a oxidov dusíka (NOx). Nový systém vstrekovania je tiež jednoduchší a spoľahlivejší, pretože vstrekovače disponujú jednoduchšou konštrukciou.
Motory 1.6 MultiJet II 120 k a 2.0 MultiJet II 140 k zahŕňajú rad funkcií prispievajúcich k úspore paliva a zníženiu emisií. Ide o inteligentný alternátor, ktorý využíva energiu pri jazde z kopca a ukladá ju do batérií, optimalizáciu chladiaceho okruhu motora, ktorá redukuje dobu zahrievania motora, a olejové čerpadlo s variabilným objemom, ktoré reguluje tlak oleja a znižuje energiu spotrebovanú samotným čerpadlom.
Prirodzene nechýba ani systém Start&Stop. Motor a prevodovka využívajú oleja s nízkou viskozitou pre minimalizáciu trenia. Systém úpravy výfukových plynov zahŕňa technológiu DPF, ktorá efektívne integruje oxidačný katalyzátor a filter pevných častíc (CCDPF). Celý systém je pozoruhodne kompaktný a redukuje protitlak výfuku, čo prispieva k nižšej spotrebe paliva aj nižším emisiám CO2. Odlučovač pevných častíc je umiestnený blízko výstupu z turbodúchadla, aby teploty vstupujúce do filtra mali vyššiu priemernú teplotu a tým sa znížilo množstvo paliva potrebného pre jeho regeneráciu. Oxidačný katalyzátor je integrovaný do novej technológie NSC (NOx Storage Catalyst), ktorá vďaka chemickému zloženiu a dômyselnej stratégii riadenia vstrekovania znižuje emisie NOx až o 60 %. Táto technológia zohráva významnú úlohu pre dosiahnutie emisií v rámci normy Euro 6. Okrem toho integrácia oboch zložiek umožnila znížiť hmotnosť celého výfukového systému a zlepšiť aj jeho celkovú účinnosť. CCDPF je pripojený k dvojokruhovému systému recirkulácie výfukových plynov EGR, ktorého všetky komponenty sú zoskupené do jedného malého prvku (modulu EGR). Proti predchádzajúcej verzii druhý okruh zbiera výfukové plyny od filtra DPF a ochladzuje ich prostredníctvom špeciálneho chladiča, čo zaručuje presné riadenie spaľovacieho procesu vedúce k zníženiu spotreby paliva aj emisií NOx.
Deväťstupňová automatická prevodovka
Crossover 500X je prvým modelom značky Fiat a jediným vozidlom vo svojom segmente, s výnimkou modelu Jeep® Renegade, ktorý je vybavený deväťstupňovou automatickou prevodovkou. Táto prevodovka ponúkaná exkluzívne v kombinácii s dieselovým motorom 2.0 MultiJet II 140 k umožňuje optimalizovať priebeh výkonu, zlepšuje rozjazd a zaisťuje hladký a presný prenos výkonu.
Vďaka elektronickému ovládaniu ponúka nová deväťstupňová automatická prevodovka plávajúcu mapu radenia a možnosť prepnutia do režimu manuálneho sekvenčného radenia. Toto inovatívne prevodové ústrojenstvo takisto zlepšuje odozvu na povely vodiča, akceleráciu a prispieva k oveľa plynulejšiemu radeniu. Široký rozsah prevodovky v zmysle prevodových pomerov umožňuje, aby motor pracoval vždy v optimálnom spektre otáčok a tým sa maximalizoval jazdný komfort, pôžitok z jazdy aj celková účinnosť.
Pre voľbu správneho režimu radenia berie softvér prevodovky do úvahy viacero premenných veličín, vďaka čomu je prevodovka schopná dosiahnuť ideálneho správania za všetkých jazdných situácií. Systém monitoruje úroveň krútiaceho momentu, pozdĺžne a priečne zrýchlenie, činnosť elektronickej kontroly stability ESP, stúpanie alebo teplotu. Výsledkom je optimalizovaný jazdný komfort a vysoká účinnosť.
Manuálna šesťstupňová prevodovka
Nový Fiat 500X vybavený motormi 1.4 Turbo MultiAir II 140 k a 1.6 MultiJet II 120 k je osadený šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies.
Prevodovka, ktorá je súčasťou novej rodiny trojhriadeľových prevodoviek, má synchronizované všetky prevodové stupne, čo zaručuje extrémne hladké radenie. Bowdeny radenia sú opatrené samoregulovacím mechanizmom, ktorý zlepšuje kvalitu radenia a disponuje tiež riadením systému Start&Stop.
Spojka je vybavená dvojhmotovým zotrvačníkom, ktorý redukuje hluk a vibrácie v nízkych rýchlostiach. Hydraulické ovládanie spojky potom znižuje silu potrebnú k ovládaniu spojkového pedála, ako aj jeho vibrácie.
Dátum: 27.3.2015 | zoznam noviniek |