Magnety vo vozovke na presné určovanie polohy autonómnych vozidiel
Spoločnosť Volvo Car Group ukončila výskumný projekt magnetov zabudovaných do vozovky, ktoré umožňujú určovať polohu vozidla. Výskum financovaný v strategickej spolupráci so švédskou dopravnou agentúrou Trafikverket by mohol byť kľúčovým pre riešenie zavedenia autonómnych vozidiel. Spoľahlivosť a presné určovanie polohy sú zásadnými problémami pri vývoji autonómnych vozidiel. Zatiaľ čo doteraz používané technológie na určovanie polohy ako GPS a kamery majú svoje obmedzenia, na magnety zabudované vo vozovke nemajú vplyv fyzické prekážky ani zlé počasie. „Magnety vytvárajú neviditeľnú ‚dráhu’, ktorá umožňuje určovanie polohy s nepresnosťou nepresahujúcou 10 centimetrov. Testovali sme túto technológiu pri rozličných rýchlostiach a výsledky sú veľmi sľubné,“ vraví Jonas Ekmark z Volvo Car Group. Spoločnosť hrá hlavnú úlohu v tomto veľkom nezávislom pilotnom projekte, v rámci ktorého bude 100 autonómnych vozidiel Volvo používať verejné komunikácie v každodenných jazdných podmienkach v Göteborgu. Naším cieľom je, aby sa vozidlo dokázalo riadiť samo. Presné, spoľahlivé určenie polohy je potrebným predpokladom pre autonómne vozidlo, vysvetľuje Jonas Ekmark. A dodáva: Je možné zaviesť autonómne vozidlá do prevádzky bez zmien súčasnej infraštruktúry, táto technológia však pridáva zaujímavé možnosti ako podporu cestného značenia magnetmi. Popri svojom potenciáli na poli autonómneho riadenia otvárajú magnety zabudované do vozovky ďalšie možnosti: Výskumný tím Volvo Cars Group vytvoril 100 metrov dlhú testovaciu trať v rámci testovacieho strediska firmy v Hällerede, blízko Göteborgu. Okrúhle feritové magnety (40 x 15 mm) boli umiestnené v hĺbke 200 mm pod povrchom vozovky. Testovacie vozidlo bolo vybavené niekoľkými senzormi magnetického poľa. Program výskumu bol navrhnutý tak, aby zhodnotil riešenia hlavných problémov, ako je rozsah detekcie, spoľahlivosť, trvácnosť, náklady a vplyv na údržbu vozovky. Podľa našich skúseností sú feritové magnety efektívnym, spoľahlivým a relatívne lacným riešením, pokiaľ ide o infraštruktúru i senzorovú technológiu na palube vozidla. Ďalším krokom je testovanie v bežnej prevádzke, vysvetľuje Jonas Ekmark. Claes Tingvall, riaditeľ pre bezpečnosť cestnej premávky vo švédskej dopravnej agentúre, súhlasí: Výsledky testov sú veľmi zaujímavé najmä preto, že potenciálne môžu zaručiť väčšiu bezpečnosť a navyše priniesť výhody pre vývoj autonómnych vozidiel. Celoplošné zavedenie magnetov do vozoviek by sa mohlo stať súčasťou švédskej snahy priniesť prelomovú technológiu, ktorá bude prispievať k udržateľnej mobilite. Zdroj: VolvocarsPOMOC PRI PREDCHÁDZANÍ NEHODÁM, KTORÉ SÚ ZAPRÍČINENÉ OPUSTENÍM VOZOVKY
PRESNÉ, SPOĽAHLIVÉ A FINANČNE EFEKTÍVNE RIEŠENIE