IDx Freeflow a IDx Nismo
IDx Freeflow a IDx Nismo
Dva diametrálne rozdielne koncepty spoločnosti Nissan postavené na rovnakom základe dokazujú, ako môže tvorivá spolupráca búrať zavedené konvencie v navrhovaní vozidla.
Spoločnosť Nissan dnes predstavila dva koncepty vozidiel s celkom odlišnými charakteristikami, ktoré boli vytvorené pomocou nového prístupu k vývoju produktov a ktoré oba stavajú na novom spôsobe vnímania autentickosti.
Koncepty IDx na stánku spoločnosti Nissan na veľtrhu Tokyo Motor Show 2013 sú v podstate prípadovými štúdiami. Prvý z nich, IDx Freeflow, predstavuje chápanie každodenného života či životného štýlu. Druhý v poradí je koncept IDx NISMO, ultrašportový model budúcnosti, ktorý pôsobí, akoby sa zrodil na pretekárskom trenažéri.
Koncepty IDx NISMO i IDx Freeflow dokazujú, že spoločnosť Nissan využíva nové a inovatívne metódy vývoja, aby vyhovela potrebám mladších zákazníkov, ktorí prichádzajú s novými a vzrušujúcimi nápadmi, a že s nimi spolupracuje tak, aby postavila vozidlá podľa ich predstáv.
Vývoj na báze tvorivej spolupráce vyžaduje podnety zo strany spotrebiteľov. Bol koncipovaný tak, aby upútal „digitálnu generáciu", teda mladých ľudí narodených po roku 1990, a pri procese tvorby vozidla sa prihliadalo na ich pripomienky. Spoločnosť Nissan zastáva názor, že takýto postup bude v najbližšej budúcnosti možné aplikovať aj v reálnom vývoji.
Takáto súčinnosť viedla k vývoju dvoch konceptov vozidiel IDx, z ktorých každý má svoju vlastnú identitu, hoci oba spoločne sa riadia hodnotami, preferenciami a požiadavkami na autentickosť vytváranými najmä komunitou digitálnej generácie, ktorá ich pomohla vytvoriť.
IDx: Nový začiatok
Tvorivá spolupráca vytvára novú úroveň vzťahu medzi spoločnosťou Nissan a jej zákazníkmi. Túto myšlienku vyjadruje aj skratka, ktorú spoločnosť Nissan dvojici nových konceptov dala - „IDx". „ID" je skratkou pre pojem „identifikácia" a odkazuje na veci, ktoré si každý spája s vozidlom na osobnej úrovni, zatiaľ čo „x" je premenná predstavujúca nové hodnoty a sny zrodené vďaka vzájomnej komunikácii.
Spolupráca s príslušníkmi digitálnej generácie poskytla spoločnosti Nissan príležitosť, ako sa dozvedieť veľa nových vecí a získať nové možnosti na tvorbu. Tvorivý dialóg mal široký záber: od základnej konštrukcie vozidiel až po najjemnejšie detaily a konečné dolaďovanie.
Konečné verzie oboch konceptov sa zrodili vďaka spolupráci s dvoma oddelenými tvorivými komunitami. Každý z konceptov má svoju vlastnú silnú osobnosť a pôsobí úplne originálnym dojmom.
Dizajn oboch konceptov IDx nesie názor digitálnej generácie na ideálnu podobu maximálnej jednoduchosti vo forme kompaktného sedanu. Je to, ako keby boli postavení pred biele plátno, na ktoré môžu načrtnúť čokoľvek, čo považujú za zaujímavé.
Spoločnosť Nissan si na základe vzájomnej komunikácie uvedomila predovšetkým túžbu po priamočiarej a autentickej konfigurácii vozidla. Vozidlo by nemalo byť zaťažené zastaranými stereotypmi. Malo by disponovať ideálnymi proporciami a jednoduchým výrazom typickým pre dizajn vozidla so základným trojpriestorovým usporiadaním. Oba koncepty IDx tak prijímajú za základ architektúru trojpriestorového riešenia, t.j. vozidla zloženého z troch častí - motora, priestoru pre cestujúcich a batožinového priestoru.
Pri práci na dizajne, ktorá sa začala týmto štartovým bodom vo forme „flexibilnej škatule", sa návrhári riadili požiadavkou na „autentickú konfiguráciu vozidla".
V konštrukcii vozidla uplatnili niekoľko jedinečných prístupov tak, aby jednotlivé koncepty IDx mohli nadobúdať rôzne vzhľady. Napríklad predné a zadné blatníky a bočné konštrukčné prvky, ako sú panely dverí, obopínajú kabínu tak, aby sústredili pozornosť na stred vozidla.
Táto štruktúra umožňuje vozidlu odlíšiť sa od ostatných áut vzhľadom svojej bočnej a čelnej časti, ktoré ponechávajú množstvo voľného priestoru na prispôsobenie. Škáry (predely panelov) nielenže jasne oddeľujú bok vozidla od strechy a prispievajú k vizuálnej elegancii, ale tiež vytvárajú jedinečnú škatuľovú formu s ostrými tvarmi. Navyše pri pohľade spredu a zozadu vyniká vozidlo kompaktnými líniami - zároveň si však udržuje nízke a široké proporcie, vďaka ktorým vyvoláva dojem „skutočného" vozidla.
V interiéroch i exteriéroch je zreteľná požiadavka na jednoduchý dizajn a na použitie len tých funkcií a prvkov vybavenia, ktoré tvoria súčasť štandardnej výbavy vozidiel na zabezpečenie spoľahlivosti a robustnosti.
Aby bola v súlade s tvorivým aspektom IDx zabezpečená dostatočná flexibilita, sú niektoré oblasti interiéru opatrené „priliehavým povrchom" v dvoch vrstvách. Napríklad palubná doska je riešená jednoducho a zároveň elegantne. Dosahuje to použitím odliatkov v niektorých miestach konštrukcie a vo výdychoch ventilácie. Vďaka kombinácii týchto niekoľkých prvkov s úsporným, zovretým povrchom predstavuje palubná doska dobrý základ na ďalšie tvorivé vyjadrenie a vybavenie funkciami.
Podobne sú aj prístroje, stredová konzola a podlahový tunel vyhotovené tak, aby umožnili ľahké a bezproblémové umiestnenie všetkých potrebných častí.
Vyhotovenie interiéru konceptov IDx je skutočným vyjadrením hodnôt digitálnej generácie prostredníctvom flexibilnej formy, ktorá je dostatočne tvárna, aby mohla byť základom akejkoľvek neobyčajnej štruktúry a pritom vo vnútri vozidla vytvárala jedinečný priestor.
IDx Freeflow
Koncept IDx Freeflow vypovedá o vnímavosti svojich tvorcov: o pohľade ľudí, ktorí v každodennom živote vyhľadávajú to, čo je prirodzené a príjemné.
Zvolili jednoduchý a decentný prístup s použitím autentických prvkov, s ktorých pomocou sa im podarilo umne skombinovať rôzne detaily a vtlačiť svojej sebarealizácii hmotnú formu.
Interiér tohto konceptu vozidla pre štyri osoby sa vyznačuje starostlivo zvolenou zmesou vkusnej užitočnosti a pohodlia vo vyhotovení, z ktorého sála tvorivá originalita. Je navrhnutý tak, aby pripomínali obývaciu izbu vo vnútri vozidla, kde môže jeho majiteľ relaxovať s priateľmi.
Decentný oblý volant na palubnej doske na sebe nesie moderný tachometer, ktorý by svojím štýlom pokojne zapadol do interiéru modernej domácnosti. Interiér celkovo pôsobí tak, akoby bol nápadne ovplyvnený túžbou po útulnej a pohodlnej izbe. Tento dojem dokresľujú analógové hodiny, ktoré zaujímajú prominentné miesto nad centrálne umiestnenými ovládacími prvkami.
Kombinácia opracovaných kovov so silnou vrstvou materiálu na povrchu palubnej dosky a konzol, spolu s džínsovinou vybranou na poťahy sedadiel a niektorých čalúnených plôch navyše vytvára miesta, ktoré sú pastvou pre oči, ale ktorých nápadnosť kompenzujú jemnejšie farebné odtiene v iných častiach vozidla. To je jedinečný výraz vkusu spolutvorcov vozidla, ktorý sa premieta vo výbave kabíny.
Predovšetkým stredne výrazná textúra a farba džínsoviny použitej v interiéroch prináša určitý druh novej kvality, ktorá sa vracia k jednoduchej elegancii, s ktorou sa pri vozidlách dnes už prakticky nestretneme.
I keď je koncept IDx Freeflow čo do veľkosti kompaktný - zhruba 4,1 metra dlhý, 1,7 metra široký a 1,3 metra vysoký - zaujme svojím odvážnym, ale dôstojným vonkajším výrazom.
Ďalším príťažlivým dizajnovým prvkom, ktorý podčiarkuje jednoduchú škatuľovú formu karosérie, je celistvá oblá strecha vozidla, tzv. „plávajúca strecha".
Farebné vyhotovenie exteriéru je premyslenou kombináciou bielej a ľanu (svetlého odtieňa hnedej), ktorá pôsobí dojmom všednosti, podobne ako napríklad staršie biele tričko s chino nohavicami v kaki farbe kombinované so strieborným doplnkom alebo opaskom. Celkový vizuálny dojem dotvárajú štýlové 18-palcové chrómované kolesá.
Požiadavku digitálnej generácie na autentickosť možno interpretovať aj ako potrebu úspornosti a účinnosti vozidla na každodenné použitie. Dopyt po vysokej úspornosti paliva a po jazdnom výkone by pri tomto type vozidla mohlo splniť hnacie ústrojenstvo so zážihovým motorom s objemom 1,2 až 1,5 litra v kombinácii s variabilnou bezstupňovou prevodovkou (CVT).
IDx NISMO
Mnoho z tvorcov podieľajúcich sa na vzniku konceptu IDx NISMO sú ľudia, ktorí vyrástli na hraní počítačových hier simulujúcich pretekársku jazdu, v ktorých pretekali staršie modely vozidiel zo všetkých kútov sveta. Títo ľudia mali prirodzenú túžbu realizovať svoje skúsenosti z oblasti virtuálneho pretekania vo svojom vlastnom, skutočnom vozidle.
Koncept IDx NISMO nečerpá inšpiráciu iba z oblasti pretekárskych vozidiel. Zrodil sa z premyslenej kombinácie slobody preberania prvkov zo slávnych vozidiel histórie i súčasnosti, ku ktorým tvorcovia pridali to, čo považovali za skvelé.
Vďaka dialógu tvorivej spolupráce pri vytváraní konceptu IDx NISMO sa podarilo spojiť odkaz niekdajších klasicky tvarovaných pretekárskych vozidiel spoločnosti Nissan s novými zaujímavými detailmi. Výsledkom je vozidlo, ktoré sa zdá byť nadčasové a zakotvené v mieste sebe vlastnom.
I keď má koncept IDx NISMO celkovú dĺžku a výšku rovnakú ako jeho bratranec Freeflow, jeho šírka 1,8 metra zdôrazňuje nízky a široký výraz, ktorý podčiarkuje športové tvary vozidla.
Jedným z charakteristických prvkov pretekárskych vozidiel skriňového typu je dojem rýchlosti, ktorý IDx NISMO docieľuje vďaka obrátenému skoseniu prednej časti. Serióznosť tomuto dizajnovému prvku prednej časti vozidla konceptu IDx NISMO prepožičiavajú uhlíkové panely. Tlmiče na boku zabezpečujú príjemne lahodný zvukový prejav výfuku. Vozidlo sa vyznačuje aj modernými prvkami, napríklad spojlerom vpredu/vzadu a po bokoch a odľahčenými 19-palcovými kolesami s rozmerom pneumatík 225/40.
Aby sa vyhovelo vysokým požiadavkám na hnacie ústrojenstvo pre toto impozantné vozidlo, navrhli konštruktéri spoločnosti Nissan kombináciu vysokovýkonného a ekologicky šetrného preplňovaného motora s objemom 1,6 litra so športovou prevodovkou CVT so šesťstupňovým manuálnym režimom a so synchronizáciou otáčok. Výsledkom nie je nič menšie, než pôsobivá kombinácia odkazu pretekárskych vozidiel histórie s najvycibrenejšími znalosťami a skúsenosťami modernej doby.
Ak nazrieme do interiéru, upútajú našu pozornosť pretekárskym okruhom inšpirované poťahy sedadiel z materiálu alcantra doplnené stroho vyzerajúcimi prístrojmi a ukazovateľmi, ktoré interiér vozidla oživujú. Lesklé kovové povrchy vkusne kontrastujú so svetločervenými semišovými poťahmi, ktoré ešte zvýrazňujú modré stehovanie.
Uhrančivý vzhľad tohto stroja v sebe snúbi obraz pretekárskych vozidiel minulosti so vzrušením, ktoré digitálna generácia dôverne pozná z virtuálneho sveta.
Už sama skutočnosť, že vozidlo vzniklo len na základe tvorivej spolupráce, dokazuje, nakoľko je spoločnosť Nissan prístupná zmenám v dizajne. A tešiť sa z neho navyše môžu aj milovníci starých, vysokovýkonných vozidiel.
Dátum: 12.12.2013 | zoznam noviniek |