Druhý diel seriálu o vozidle Nissan DeltaWing
Druhý diel seriálu o vozidle Nissan DeltaWing
Na pretekoch v Le Mans spotrebuje len polovicu paliva oproti tradičným pretekárskym vozidlám.
Experimentálne pretekárske vozidlo Nissan DeltaWing, najinovatívnejší a najvzrušujúcejší projekt v oblasti automobilového športu v tejto generácii, bude poháňať 1,6- litrový motor Nissan DIG-T
- Spoločnosť Nissan vztýči na pretekoch Le Mans vlajku účinnosti. Vozidlo DeltaWing bude mať len polovičnú spotrebu oproti tradičným pretekárskym vozidlám
- Nissan DeltaWing bude fungovať ako skúšobná platforma inovácií
- Preteky 24 hodín Le Mans 2012 budú pre Nissan DeltaWing svetovou premiérou, ato len 107 dní po tom, čo sa jeho kolesá prvýkrát dotkli asfaltu
- Vozidlo pôjde mimo klasifikácie pretekov; vyštartuje vkategórii „Garáž 56" vyhradenej pre experimentálne vozidlá
Nissan DeltaWing sa v dňoch 16. - 17. júna zúčastní pretekov 24 hodín Le Mans 2012 s odvážnym cieľom dokázať, že je možné vyrobiť pretekárske vozidlo, ktoré je rovnako rýchle, ako tradiční účastníci, ale vystačí si len s polovicou paliva.
Koncepcia vozidla Nissan DeltaWing, akokoľvek sa vyznačuje jedinečným a radikálnym vyhotovením, je pomerne jednoduchá. Keď vytvoríte vozidlo s polovičnou hmotnosťou a polovičným aerodynamickým odporom oproti tradičným pretekárskym autám, bude potrebovať len polovicu výkonu, polovicu paliva a polovicu hmoty pneumatík, aby išlo približne rovnako rýchlo. Premena tejto koncepcie na skutočnosť však už zďaleka nie je taká jednoduchá, avšak spoločnosti Nissan, Michelin a rad ďalších komerčných partnerov sa do tohto projektu obuli naplno. Uplatnili pritom technológie, ktoré v budúcnosti prinesú zlepšenie účinnosti aj pre bežné cestné automobily.
Od júna 2011, keď klub Automobile Club de lOuest (ACO) prizval vozidlo DeltaWing na účasť z Garáže 56, miesta vyhradeného pre experimentálne vozidlá, mal projektový tím 12 mesiacov na to, aby myšlienku tohto vozidla preniesol z kresliacej dosky na okruh Le Mans, čo je šibeničný termín pre akékoľvek pretekárske vozidlo, nieto pre takto revolučné! Vozidlo DeltaWing využíva neuveriteľné množstvo dielov vyrobených na objednávku, od ľahkého 1,6-litrového motora Nissan DIG-T, ktorý je omnoho menší a ľahší, ako tradičné pohonné jednotky, až po 10 cm široké pneumatiky, ktoré musela spoločnosť Michelin vytvoriť špeciálne na tento účel, a tieto prvky kombinuje dohromady spôsobom, akým to ešte nikto nedokázal.
Vozidlo Nissan DeltaWing bude mať svoju svetovú premiéru na pretekoch 24 hodín Le Mans 2012, kde pôjde mimo klasifikácie s číslom „0" a jeho cieľom nebude vyhrať alebo skončiť na určitej pozícii, ale dokázať životaschopnosť svojich technológií. Ben Bowlby, tvorca a konštruktér konceptu Nissan DeltaWing, prišiel s touto myšlienkou pred tromi rokmi v rámci svojej vízie vytvoriť vskutku jedinečné a účinné pretekárske vozidlo.
„Pri vytváraní vozidla DeltaWing sme museli úplne prepísať niektoré konštruktérske pravidlá," uviedol B. Bowlby. „Moderné pretekárske vozidlá sú tak zviazané predpismi, že je nemožné v ich rámci uskutočniť veľké zmeny účinnosti. Vďaka klubu ACO sme dostali príležitosť zúčastniť sa pretekov mimo pravidiel a predviesť, čo sa dá dokázať, keď naozaj uvažujete inak."
Predovšetkým pre vývoj motora boli kľúčové odborné skúsenosti spoločnosti Nissan. Len tak bolo možné dosiahnuť, aby bol dostatočne ľahký aj účinný a mohol filozofiu, na ktorej je toto koncepčné vozidlo postavené, preveriť v „skutočnom svete" automobilového športu. Pre preteky špeciálne pripravený 1,6-litrový štvorvalcový motor, úplne novo vytvorený a nesúci značku DIG-T (Direct Injection Gasoline - Turbocharged) (s turbodúchadlom a priamym vstrekovaním), podáva výkon približne 300 koní a využíva niekoľko aspektov technológií, ktoré boli do tohto projektu prevzaté z cestných vozidiel. Ďalšie prvky a inovácie použité vo vozidle DeltaWing budú prenesené do sériovo vyrábaných vozidiel Nissan, aby im v budúcnosti priniesli vyššiu účinnosť.
„Všetko v tomto automobile je veľkou výzvou pre tradičný prístup, a tomu spoločnosť Nissan nemohla odolať," uviedol Darren Cox, generálny riaditeľ spoločnosti Nissan Europe. „Nejde len o to, aby DeltaWing dosahoval s 1,6-litrovým motorom rovnaké časy na okruh, ako vozidlá s osemvalcami, ide o celú koncepciu. Pri vozidle DeltaWing ide o polovičnú hmotnosť a polovičný aerodynamický odpor oproti bežnému vozidlu, čo znamená, že potrebujete len polovicu výkonu a polovicu paliva.
Odpoveďou je ľahký zážihový motor s turbodúchadlom, ktorý je pre nás a pre vozidlo DeltaWing úplne dokonalý. Zážihový 1,6-litrový motor s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom bude odteraz pre Nissan hlavnou pohonnou jednotkou. Máme za to, že je riešením pre budúcnosť a že vozidlo DeltaWing to v plnej miere dokazuje."
Spoločnosť Nissan je súčasťou projektu DeltaWing tvoreného skupinou hlavných partnerov, medzi ktorých patrí aj americký podnikateľ v oblasti automobilových športov Don Panoz, organizácia All-American Racers bývalého amerického pretekára F1 Dana Gurneyho, pretekársky tím Highcroft Racing Duncana Daytona ovenčený dvoma víťazstvami v šampionáte a spoločnosť Michelin tyres North America. Všetci títo partneri spojili sily, aby toto jedinečné vozidlo premenili na skutočnosť, avšak všetci vedia aj to, aké nároky preteky v Le Mans kladú.
„Mali sme len niečo cez 100 dní od okamihu, keď sa kolesá tohto vozidla prvýkrát dotkli asfaltu, na to, aby sme ho dopracovali, a už len vzhľadom na túto skutočnosť by samo dokončenie pretekov v Le Mans znamenalo neuveriteľný úspech," hovorí D. Cox. „Je možné, že toto vozidlo do cieľa pretekov nedôjde, a táto skutočnosť by iných výrobcov odrádzala. Ale keď nebudete skúšať nové odvážne veci, nikdy sa neposuniete vpred. Nech už sa na pretekoch prihodí čokoľvek, získame z toho ponaučenie. Veľa poznatkov sme už získali a toto vozidlo nám v budúcnosti môže priniesť ešte mnoho ďalších."
Dátum: 27.6.2012 | zoznam noviniek |