Bezpečnosť
Nissan e-NV200: Podrobný pohľad
V pozadí rastúcej úrovne znečistenia v centrách miest prišiel čas rozvozového vozidla s nulovými emisiami.
- Spojenie osvedčenej technológie elektromobilu a praktickosti...
- ...no s viac ako 30 percentami jedinečných prvkov
- Dostupné ako osobný automobil alebo zakrytovaná dodávka
- Ľahká a uvoľnená jazda
I keď stavia na dôležitých prvkoch a zostavách dvoch oceňovaných vozidiel - elektrickom hnacom ústrojenstve vozidla Nissan LEAF a konštrukčnej koncepcii vozidla Nissan NV200 - je vozidlo e-NV200 samostatným modelom s jedinečnými súčasťami, ktoré tvoria viac ako 30 percent vozidla.
A aj keď jeho celková silueta prirodzene kopíruje vozidlo NV200, má e-NV200 vlastný charakteristický vzhľad spájajúci praktickosť oceňovaného úžitkového vozidla s futuristickým štýlom vozidla Nissan LEAF. Výsledok pôsobí moderne a vyspelo, aktívne a funkčne.
A tiež osvedčene. Pred svojím uvedením na trh prešlo vozidlo e-NV200 rozsiahlym programom testovania v bežnej prevádzke v Japonsku a Európe. Renomovaným medzinárodným spoločnostiam, napríklad firmám FedEx, Coca Cola, DHL, British Gas alebo japonskej poštovej službe boli poskytnuté predvýrobné vzorky, ktoré sa stali súčasťou ich vozových parkov.
Pomocou nezávislého ohlasu z tohto vyhodnocovacieho procesu mohli technici spoločnosti Nissan starostlivo doladiť výrobnú verziu, aby zabezpečili, že čo najlepšie spĺňa požiadavky zákazníkov.
Nissan e-NV200 je dostupný buď ako ľahká úžitková krytá dodávka alebo ako päťmiestny osobný automobil vo verzii Combi alebo v luxusnejšom vyhotovení Evalia (verzia Evalia nie je dostupná vo Veľkej Británii). Dodávka i kombi ponúkajú rôzne kombinácie s jednými posuvnými dvermi v štandardnom vyhotovení alebo voliteľne s dvermi aj na opačnej strane. Pre zadnú časť nákladového priestoru si môžu zákazníci vybrať medzi dvojkrídlymi dvermi alebo tradičnými výklopnými dvermi.
Exteriér
Najnápadnejšie zmeny sú v prednej časti, kde vozidlo e-NV200 dostalo „elektrický výraz". Ten spoločnosť Nissan prvýkrát uplatnila pri modeli LEAF, pričom táto zmena predlžuje celkovú dĺžku vozidla o 160 mm. Aerodynamiku vozidla e-NV200 zlepšuje plochý spodok podlahy.
Uprostred prednej časti dodávky sa pod známym emblémom Nissan nachádza kryt dobíjacej zásuvky. Tá pri nabíjaní automaticky uzamkne napájací kábel na mieste, aby nedošlo k neoprávnenému zásahu.
Charakteristické šípovité svetlá na denné svietenie a ukazovatele smeru s modrým tónovaním nájdeme v zoštíhlených svetlometoch, ktoré sa tiež vyznačujú ľadovomodrou farbou. Okamžite tým dávajú najavo spolupatričnosť s programom elektromobilov Nissan. Táto téma sa opakuje aj na emblémoch a na nápise „Zero Emission" programu Nissan na boku vozidla. Osobná verzia vozidla e-NV200 je vpredu vybavená svetlami LED s nízkou spotrebou energie. Všetky modely využívajú diódy LED v čírych šošovkách zadných svetiel na odlíšenie nového elektrického modelu od vozidla NV200 so spaľovacím motorom.
Vozidlo e-NV200 má výraznejšie podbehy kolies a rozšírené prahy, aby zvládlo o 40 mm širší predný rozchod kolies vyžadovaný zostavou elektrického hnacieho ústrojenstva a podvozkom z modelu LEAF. Celková šírka sa zväčšila o 60 mm na 1755 mm, ale vo všetkých ostatných ohľadoch je karoséria rovnaká ako vo vozidle NV200. To znamená aj prítomnosť dvojice posuvných bočných dverí a dvojkrídlových zadných dverí na čo najjednoduchšiu nakládku a vykládku. Dostupné sú aj zadné jednokrídlové výklopné dvere.
K ďalším vonkajším rozdielom medzi verziami s elektrickým a spaľovacím pohonom patrí prechod zo 14-palcových na 15-palcové kolesá z novej zliatiny s novým dizajnom krytov kolies. Ponúkaná je aj nová paleta farieb - dostupných je osem odtieňov pre osobnú verziu a šesť pre verziu dodávky. Zahŕňajú výraznú novú farbu s označením Splash Blue, aktualizovanú verziu teraz už kultovej modrej farby prvýkrát predstavenej na modeli Nissan LEAF.
Interiér
Podobne ako pri exteriéri, aj interiér vozidla e-NV200 zavádza prvky, ktoré odrážajú vedúce postavenie Nissanu v segmente elektromobilov, do praktického prostredia oceňovaného ľahkého úžitkového vozidla.
Najnápadnejším rozdielom je prepracovaná prístrojová doska využívajúca LED displej na poskytovanie dôležitých informácií vodičovi. Prístroju dominuje digitálny tachometer s tromi pre elektromobil dôležitými displejmi v spodnej časti: ukazovateľ výkonu zobrazujúci odber z energie a mieru regenerácie energie, ukazovateľ vybitia batérie a ukazovateľ stavu nabitia, ktorý uvádza dostupný dojazd.
Rolujúci multifunkčný displej navyše poskytuje informácie o hospodárnosti jazdy spoločne s informáciou o stave nabitia batérie, celkovom a dennom počte najazdených kilometrov a tlaku v pneumatikách. Zobrazuje aj dátum, čas a vonkajšiu teplotu. Obsahuje aj ukazovateľ dlhodobej kapacity batérie.
K výstražným kontrolkám patrí tiež ukazovateľ teploty batérie, ktorý oranžovou farbou upozorňuje na vysokú teplotu a pri nízkej teplote svieti namodro.
Výbavou sa vozidlo e-NV200 podobá osobnému automobilu, takže ponúka prvky, ako sú automatické svetlomety a stierače, možnosť pripojenia zariadení cez rozhranie Bluetooth a USB, prístup pomocou inteligentného kľúča, zadná kamera, systém CarWings, vyhrievané sedadlá a vyhrievaný volant. Nový kľúč dokonca umožňuje zapnúť systém klimatizácie na ochladenie alebo vykúrenie kabíny na diaľku, ešte pred začatím cesty.
Nový elektrický systém klimatizácie bol optimalizovaný pre úžitkové vozidlo, ktoré pri svojom pracovnom cykle často zastavuje a štartuje. Systém zahŕňa ovládanie predhrievania, ktoré je možné diaľkovo ovládať pomocou smartfónu. Súčasťou výbavy je aj vyhrievanie sedadiel a volantu.
Osobné modely sú vybavené zadnými výduchmi kúrenia. Verzie dodávky bez pevnej priečky medzi kabínou a nákladovým priestorom sú vybavené flexibilnou zástenou cez celú šírku, ktorá bráni tepelným stratám tým, že udržuje teplo v priestore kabíny.
V teplejšom počasí nový režim vetrania vypína systém klimatizácie i kúrenia a zabezpečuje prirodzené vetranie a odhmlievanie okien bez odberu elektrickej energie, čo sa priaznivo prejaví na dojazde vozidla.
Systém CarWings okrem načasovania zapnutia alebo diaľkového spustenia systému ventilácie umožňuje vodičovi alebo dispečerovi vozového parku na diaľku monitorovať aktuálny stav nabitia alebo čas do dokončenia nabíjania. Vo verziách vybavených systémom CarWings je vozidlo osadené mobilným vysielačom dát dovoľujúcim ovládanie nabíjania a vetrania a ich prezeranie v aplikácii smartfónu alebo v počítači. Toto vzdialené monitorovanie stavu nabitia batérie dovoľuje dispečerom vozových parkov priraďovať zákazky vozidlám s dostatočným dojazdom bez potreby pýtať sa každého vodiča zvlášť.
Vysokoposadené sedadlá dávajú vodičovi lepší prehľad, čo spoločne s prirodzenou svižnosťou a kompaktnými rozmermi vozidla e-NV200 robia jazdu preplnenými mestskými ulicami čo najviac bezproblémovou.
Priestor na ramená je v kabíne napriek užšej karosérii porovnateľný s konkurenčnými vozidlami. K zvýšeniu priestrannosti kabíny navyše prispieva umiestnenie radiacej páky na prístrojovej doske namiesto medzi prednými sedadlami.
K praktickým prvkom patria aj nové držiaky nápojov, do ktorých sa vojde plastová fľaša s objemom 500 ml a dostatok úložných oddielov na drobné predmety.
Vďaka prepracovanej zostave batérie umiestnenej pod podlahou vozidla uprostred rázvoru s dĺžkou 2725 mm si vozidlo e-NV200 zachováva najväčší objem nákladového priestoru vo svojej triede, ktorým sa vyznačuje dodávka NV200. Napriek svojim celkovým rozmerom ponúka e-NV200 nákladový priestor, ktorý by ste čakali od oveľa väčšej dodávky.
Nákladový priestor má úctyhodnú dĺžku 2,04 m, ktorú možno po odstránení pevnej priečky a sklopení sedadla spolujazdca predĺžiť až na 2,8 m. Dokonca aj v najužšom mieste, medzi podbehmi kolies, má podlaha šírku 1,22 m.
Má najnižšiu ložnú výšku vo svojej triede, len 524 mm od zeme, užitočné zaťaženie 770 kg a uvezie dve štandardné europalety.
Motor a batéria
Nissan e-NV200 je poháňaný oceňovaným striedavým synchrónnym elektromotorom s rýchlou odozvou vyvinutým spoločnosťou Nissan a prevzatým z modelu Nissan LEAF. Dokáže podať výkon 80 kW, vyvinúť krútiaci moment 254 Nm a je napájaný 48-modulovou kompaktnou zostavou lítiovo iónovej batérie.
Články batérie vyrába spoločnosť Nissan vo Veľkej Británii a expeduje ich do Španielska, kde sa montujú do špeciálne vyrobenej zostavy batérie určenej na inštaláciu pod podlahu vozidla, aby sa nijako neobmedzoval objem nákladového priestoru.
Podvozok
K elektrickému hnaciemu ústrojenstvu modelu Nissan LEAF s pohonom predných kolies patrí zostava predného pomocného rámu obsahujúca nezávislé odpruženie so vzperami MacPherson. Rozchod predných kolies je 1530 mm, čo je o 40 mm viac ako vo vozidle NV200. Polomer otáčania je 11,3 m, čo je iba o 10 mm viac ako pri vozidle NV200, napriek širšiemu rozchodu.
Vzadu využíva e-NV200 kompaktný systém odpruženia jednolistovou pružinou prevzatý z modelu NV200. Tým je zabezpečená pevnosť potrebná pre úžitkové vozidlo, ale nie na úkor jazdného komfortu. Toto riešenie navyše umožňuje vytvoriť ničím nenarušený, široký nákladový priestor.
Vďaka nízko položenému ťažisku, k čomu výrazne prispieva hmotnosť a umiestnenie zostavy batérie pod podlahou vozidla, ponúka e-NV200 úroveň jazdných vlastností, ktorú málokedy, ak vôbec, nájdete v úžitkovom vozidle.
Vyznačuje sa nízkym nakláňaním a stáčaním vozidla a obmedzeným klopením karosérie v zákrutách. Zároveň ponúka väčšiu tuhosť karosérie, čo je vedľajším prínosom integrovanej skrine batérie. Výsledkom je vysoká úroveň jazdného komfortu a vycibrenosti. V spojení s takmer nepočuteľným a nevibrujúcim elektromotorom pripomína jazda vozidlom e-NV200 skôr luxusnú limuzínu než praktické pracovné vozidlo.
Vylepšenia kooperatívneho systému regeneračného brzdenia (CRBS) priniesli jeho progresívnejšie využívanie. Doplnením softvéru Pedal Feel Simulator (PFS) je zachovaný rovnaký pocit z ovládania pedála ako pri tradičných brzdách, dokonca aj keď je aktívne regeneračné brzdenie.
Systém CRBS získava späť maximum energie rekuperáciou krútiaceho momentu pri regeneračnom brzdení (elektrická energia) a krútiaceho momentu pri trecom brzdení (tepelná energia), čo prináša 14-percentný nárast regeneračnej schopnosti brzdovej sústavy.
Bezpečnosť
Nissan e-NV200 má rovnako vysoké úrovne bezpečnosti cestujúcich ako vozidlo NV200. Vďaka prednej časti predĺženej o 160 mm zlepšuje ochranu chodcov. Bezpečnostné pásy sú vybavené predpínačmi a vozidlo je vpredu osadené kompletným systémom airbagov SRS. Konštrukcia boku karosérie bola zosilnená pre optimálny rozptyl energie nárazu.
Okrem uzavretia v odolnej kovovej skrini majú batérie a elektrické systémy vozidla vypínacie senzory spustené automaticky v prípade nárazu. Vďaka plnej integrácii batérie do podlahy má e-NV200 nízko položené ťažisko, čo prispieva k vynikajúcim jazdným vlastnostiam. Štandardne sa dodáva systém stabilizácie podvozka ESP a kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách.
Jeden z aspektov aktívnej bezpečnosti rieši inštalácia asistenta rozjazdu do kopca. Pretože jednorýchlostná prevodovka znamená prítomnosť len dvoch pedálov, mohlo by ťažko naložené vozidlo na prudkom svahu v zlomku sekundy, keď vodič presúva nohu z brzdy na plynový pedál, zísť dozadu.
Aby k tomu nedošlo, asistent rozjazdu do kopca automaticky drží brzdy zošliapnuté tri sekundy po uvoľnení brzdového pedála, a tým zabezpečuje, že vozidlo nedopatrením nepôjde dozadu.
Dátum: 20.6.2014 | zoznam noviniek |