3D model motora
Nissan predstavuje revolučný zážihový motor ako súčasť pohonnej sústavy vozidla ZEOD RC
- 1,5-litrový trojvalcový preplňovaný motor s hmotnosťou 40 kg poskytuje výkon 400 koní.
- Má teda na kilogram hmotnosti vyšší výkon ako motor vozidla formuly 1.
- Oznámené bolo aj nové technické partnerstvo s výrobcom mazív Total.
Na tohtoročných pretekoch v Le Mans hodlá spoločnosť Nissan vyvolať revolúciu nielen jedinečnou elektrickou pohonnou sústavou v útrobách vozidla Nissan ZEOD RC. Predstaví aj sprievodný spaľovací motor, ktorý by mal zásadne zmeniť štandardy v oblasti výkonu a účinnosti.
Nissan ZEOD RC sa v júni stane prvým vozidlom, ktoré v Le Mans prejde celé jedno kolo na okruhu Circuit de la Sarthe výhradne na elektrický pohon. Jedno kolo každého úseku (jeden „úsek" medzi zastávkami na dotankovanie paliva trvá asi hodinu) prejde vozidlo na elektrický pohon, potom sa k slovu dostane nový 1,5-litrový trojvalcový preplňovaný motor Nissan DIG-T R.
Neuveriteľne malý motor váži iba 40 kilogramov, je však schopný vyvinúť výkon ohromujúcich 400 koní. Základné telo motora meria iba 500 mm na výšku, 400 mm na dĺžku a 200 mm na šírku. Technicky je motor síce príliš ťažký na to, aby ste si ho mohli vziať ako príručnú batožinu do lietadla, ale spoľahlivo by sa vošiel do batožinových testerov, aké vídate na veľkých letiskách po celom svete.
Motor Nissan DIG-T R dosahuje 7500 ot./min a poskytuje krútiaci moment 380 Nm. S merným výkonom 10 koní na kilogram ponúka nový motor dokonca lepší pomer hmotnosti a výkonu než motory, ktoré sa tento rok budú používať v seriáli majstrovstiev sveta vozidiel formuly 1 FIA.
Pretože medzi ústredné body celého konceptu vozidla Nissan ZEOD RC patria malé rozmery a vysoká účinnosť, požiadala spoločnosť Nissan o pomoc s vývojom motora nového partnera v oblasti mazív - spoločnosť Total. Francúzsky výrobca mazív s konštruktérmi spoločnosti Nissan úzko spolupracoval na vývoji paliva a mazív posúvajúcich využitie potenciálu motora na maximum.
Na tohtoročných pretekoch 24 hodín Le Mans obsadí Nissan ZEOD RC „Garáž 56". Ide o pozíciu vyhradenú klubom Automobile Club de l‘Ouest pre nové a prelomové technológie, ktoré na klasických francúzskych vytrvalostných pretekoch ešte nikdy nebolo vidieť.
Poznatky z vývoja revolučného pretekárskeho vozidla sa uplatnia aj pri vývoji vozidla, ktoré by sa podľa plánov spoločnosti Nissan malo v roku 2015 zúčastniť majstrovstiev sveta vytrvalostných vozidiel FIA v triede LM P1.
„Tím našich konštruktérov odviedol na spaľovacom motore naozaj pozoruhodný kus práce," povedal Darren Cox, riaditeľ divízie Nissan Global Motorsport.
„Bolo nám jasné, že elektrická časť pohonu vozidla Nissan ZEOD RC v Le Mans určite vyvolá rozruch. Kombinovaný elektrický a zážihový motor, ktorý dokáže na požiadanie zabezpečiť nulové emisie, je ale ohromujúcim konštruktérskym počinom.
Nissan sa stane prvým z popredných výrobcov, ktorý sa zúčastní hlavných medzinárodných automobilových pretekov s trojvalcovým motorom. Naším cieľom je udržať si vedúcu pozíciu v oblasti zmenšovania veľkosti." Poznatky získané pri vývoji motora sa prejavia aj v budúcich cestných vozidlách značky Nissan.
„Naším cieľom je stanoviť nové štandardy v oblasti účinnosti, a to vo všetkých aspektoch vozidla - či ide o hnacie ústrojenstvo, aerodynamiku alebo jazdné vlastnosti. Na vývoji hnacieho ústrojenstva sme úzko spolupracovali s tímom spoločnosti Total, a to s cieľom znížiť trenie nielen vnútri motora, ale vo všetkých súčastiach hnacieho ústrojenstva. Trenie je nepriateľom výkonu a úloha vyrovnať sa s ním patrila k cieľom v oblasti účinnosti, na ktoré sme sa zvlášť sústredili."
Po rozsiahlych dynamometrických testoch vyrazil Nissan ZEOD RC minulý týždeň prvýkrát na okruh s elektrickým i spaľovacím motorom.Zážihový i elektrický motor využívajú rovnakú päťstupňovú prevodovku, ktorá výkon prenáša na vozovku prostredníctvom pneumatík Michelin.
„Na to, že si nás výrobca vozidiel vybral ako technologického partnera, ktorý mu má pomôcť priniesť dôkaz inovácie, môžeme byť vždy hrdí, zvlášť v súvislosti s legendárnymi pretekmi 24 hodín Le Mans. Je to niečo, čo našich výskumníkov prinútilo hľadať riešenia a v maximálnej miere využiť technické špecifikácie a vlastnosti prinášajúce úsporu paliva, ktoré náš sortiment mazív TOTAL QUARTZ ponúka pre všetky osobné vozidlá," podotkol Philippe Girard, odborný zástupca spoločnosti Total.
V nasledujúcich štyroch mesiacoch podstúpi Nissan ZEOD RC rozsiahly program testovania a potom v dňoch 14.-15. júna bude mať svoju pretekársku premiéru na pretekoch 24 hodín Le Mans.
3D model motora Nissan DIG-T R:
Dátum: 25.2.2014 | zoznam noviniek |