Industry 4.0 - výrazný trend v novodobej logistike
Aktuálne v logistike platí, že jedným z najväčších megatrendov sa stáva platforma Industry 4.0. Ako sa vyjadril René Stranz, vedúci logistických riešení Gebrüder Weiss Slovensko, v zmysle tohto trendu sa však musí postupovať a zaobchádzať veľmi opatrne so zákazníckymi dátami, ktoré majú obrovskú hodnotu.
Odkiaľ
a kam ďalej
Spoločnosť
Gebrüder Weiss považuje trvalo udržateľný rozvoj za jeden z pilierov internej
stratégie udržania sa na trhu. V posledných rokoch zaznamenáva neustály rast
a špecializuje sa najmä na oblasti
high-tech a automotive. Momentálne
pracuje na spustení nového WMS systému, s ktorým ešte viac zefektívni svoju
prácu, pretože bude môcť jednoduchšie
riadiť svoj servis v oblasti vychystávania. Tu prichádza spomínané
dôležité IT rozhranie, ktorého inštalácia
vyžaduje zväčša nemalé
investície. GW preto pracuje na riešení, pomocou ktorého by svojich partnerov
mohol pripojiť na cloud, čím by mu ho vedel prevádzkovať lacnejšie. Možno to ilustrovať aj na vývoji aplikácie, kde je napríklad
možné vidieť pohyb zásielky od jej
skladovania až po vyskladnenie, a to napríklad aj v mobilnom telefóne.
V
súčasnosti užívatelia logistických služieb kladú dôraz hlavne na tieto kritéria:
-
transparentný
dodávateľský reťazec.
-
cloudové
úložiská dát realizovať tak, aby mal zákazník dáta kedykoľvek k
dispozícii. Na tomto úložisku si môže
kedykoľvek pozrieť napríklad KPI, kde sa nachádza tovar, kedy dorazí.
- Skrátene
trasy, a tým pádom aj kratší čas potrebný na doručenie. Všetko musí byť
rýchlejšie.
René
Stranz ďalej vysvetľuje ako fungujú budúce technológie v logistike už
dnes: „Koncoví príjemcovia chcú vedieť,
kedy bude ich tovar doručený. Preto sa snažíme vytvoriť pre nich riešenia vo
forme aplikácií tak, aby videli, kde sa ich zásielka nachádza, kedy bude
doručená, a kedy musia byť doma, aby si ju mohli prevziať. Vďaka nášmu novému
WMS systému túto možnosť máme. Priamo zo skladu dokážeme zákazníkovi poskytnúť
informáciu o tom, kde sa jeho zásielka nachádza, resp. či sme ju už začali
spracúvať. Celý proces prebieha nasledovne: zákazník si objedná tovar v online
shope, napríklad mobilný telefón. Objednávka sa následne prehrá do nášho WMS.
My posunieme objednávku do skladu, a v tej chvíli dostane zákazník prvé
hlásenie, že sa jeho objednávka spracúva. Telefón sa potom zabalí a pripraví na
prepravu – vtedy zákazník dostane ďalšiu informáciu a vie, že jeho zásielka je
pripravená na prepravu. Dostane SMS alebo telefonické avízo, kde zistíme, či
môžeme zásielku doručiť napríklad už zajtra, kde ju máme doručiť, kedy ho
zastihneme doma. Zákazník môže sám ovplyvňovať doručenie. Ak v avizovanom čase nie je doma, môže požiadať
o doručenie v nasledujúci deň, napríklad medzi 09:00 a 12:00 hodinou. To
znamená, že zákazník si môže čas doručenia určiť sám. A my sa postaráme o to,
aby sme balíček doručili vtedy, keď bude zákazník doma.“
Budúcnosť
logistiky je preto už dnes
Logistiku
čakajú v najbližších rokoch obrovské výzvy. V prvom rade je očakávaná
zmena princípov riadenia a toku výroby. Simulácia procesov a optimalizácia
logistických procesov sa už dnes stáva samozrejmosťou. K tomu je potrebné
pripočítať technologické zmeny v obslužných zariadeniach. Jednoznačná
identifikácia komponentov a v ľubovoľnom čase mať okamžitý prehľad o potrebách,
o stave, kde sa potrebné komponenty nachádzajú, budú úplnou samozrejmosťou.