Prečo krachujú lodiarske spoločnosti?
Situácia, ktorá aktuálne nastala v oblasti námorných prepráv je pre celý svet veľkým prekvapením. V prvom rade ide o krach 7 najväčšej lodiarskej spoločnosti, ktorá mala 3% podiel v oblasti kontajnerových prepráv ( len pre ilustráciu svetový líder A.P. Moller-Maersk má 15,4% podiel)**. Menovite ide o HANJIN Shipping.
V lodiarskom priemysle sa s takýmto niečím stretávame po
prvýkrát. Áno, je pravda, že aj v minulosti zbankrotovali lodiarske spoločnosti,
ale nie takejto veľkosti. Na postupe ako aj z informácií zo sveta je vidno, že
na takúto skutočnosť nikto nebol pripravený. Každý deň sa pritom objavujú nové,
ktoré sú niekedy veľmi protichodné. Pýtam sa preto, či naozaj na to nikto nebol
pripravený?
Prvé správy o finančných problémoch HANJIN Shippingu obleteli svet začiatkom
mája tohto roka. Už tieto správy mohli byť signálom, že niečo nie je v poriadku,
a napriek špekuláciám o bankrote spoločnosti, HANJIN Shipping zaznamenal nárast
v počte prepravených kontajnerov v auguste o 7,2%. Áno, tento nárast môže/mohol
byť spôsobený aj dlhodobými kontraktmi, kedy sa vo veľkej miere začal lodiť
tovar na vianočný trh. Zároveň tento bankrot nezasiahol iba 1 lodiarsku spoločnosť.
Naopak bude mať omnoho väčší globálny dopad. Jednotlivé lodiarske spoločnosti
sú totiž združené v alianciách, kde napríklad v tomto prípade na lodiach Hanjin
Shippingu sa plavili ďalšie 4 lodiarske spoločnosti.
Naši kolegovia, či už na korporátnej, alebo lokálnej úrovni si veľmi
poctivo vyberajú spoločnosti, s ktorými spolupracujeme. Našich partnerov si vyberáme
aj na základe finančných ukazovateľov. Dovolím si povedať, že všetko zlé je na niečo
dobré. Verím, že spoločnosti, ktoré svoj tovar importujú / exportujú si budú
oveľa lepšie vyberať svojich obchodných partnerov. Na druhej strane vidíme veľkú
príležitosť v náraste železničných prepráv z Ďalekého východu do Európy. Spoločnosť
Gebrüder Weiss má aj v tomto segmente mnohoročné skúsenosti, a svojim partnerom
ponúka veľmi spoľahlivý a stabilný servis. Tu vidíme nárast dopytov a prepráv
hlavne zo segmentu automotive, high-tech, ale v neposlednom rade aj tovaru na vianočný
trh, ktorý sa nestihol odlodiť resp. stojí niekde na mori alebo v prístave.
** informácie na základe posledných publikovaných
čísel na stránke ALPHALINER
Komentár napísal riaditeľ sekcie Air&Sea v spoločnosti GEBRÜDER
WEISS Slovensko Štefan Esztergályos.